In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt de robuustheid van de begroting weergegeven ofwel het vermogen om niet begrote kosten te kunnen dekken. Onder weerstandsvermogen wordt in algemene zin verstaan de mogelijkheid om tegenvallers op te vangen. De paragraaf wordt opgesteld conform de door de gemeenteraad in november 2023 vastgestelde nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2023.
Om een goed oordeel te kunnen geven over het weerstandsvermogen zijn twee elementen van belang:
Beschikbare weerstandscapaciteit |
---|
Dit zijn de middelen en mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote risico's van materiële betekenis in financiële zin af te dekken. Onderscheid wordt gemaakt in incidentele en structurele weerstandscapaciteit. Voor Bloemendaal bedraagt de incidentele weerstandscapaciteit € 32,9 miljoen en de structurele weerstandscapaciteit € 6,2 miljoen. |
Benodigde weerstandscapaciteit (de risico's) |
---|
Inventarisatie van de risico's die niet op een andere wijze zijn ondervangen en die een financieel gevolg kunnen hebben. Een risico is in dit verband een kans op het zich voordoen van een onvoorziene gebeurtenis met een nadelig gevolg. De risico's worden ingeschat op |
Ratio’s weerstandsvermogen
De te berekenen ratio's worden beoordeeld met behulp van onderstaande normtabel.
Normtabel weerstandsvermogen | |
---|---|
> 2,0 | uitstekend |
1,4 - 2,0 | ruim voldoende |
1,0 - 1,4 | voldoende |
< 1,0 | onvoldoende |
De ratio’s van het weerstandsvermogen zijn als volgt berekend en zijn uitgesplitst in een ratio incidenteel weerstandsvermogen en een ratio structureel weerstandsvermogen:
Ratio incidenteel weerstandsvermogen | ||
---|---|---|
A. Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit | € 32.989.733 | |
_______________________________________ = | ____________ | = 17,9 |
B. Benodigde incidentele weerstandscapaciteit | € 1.845.060 | |
Ratio incidenteel weerstandsvermogen inclusief niet vrij aanwendbaar | = 35,6 | |
Benodigde bufferreserve (90% incidenteel weerstandsvermogen) | € 1.660.554 | |
Vereist niveau flexibele algemene reserve (3% begrotingstotaal) | VOLDOENDE |
Zoals uit voorgaande blijkt heeft Bloemendaal voor het incidentele weerstandsvermogen een berekende ratio van 17,9. Dit komt volgens de normtabel overeen met de kwalificatie "uitstekend" voor het aanwezige incidentele weerstandsvermogen. Inclusief stille reserves-niet vrij aanwendbaar, rekening houdend met objecten die nodig zijn voor de bedrijfsvoering, is de ratio indicatief 35,6. De bufferreserve dient 90% te bedragen van het benodigde incidenteel weerstandsvermogen en de flexibele algemene reserve dient tenminste 3% te bedragen van het begrotingstotaal.
Ontwikkeling incidentele weerstandsvermogen |
---|
Onderstaande tabel laat een stabiele ontwikkeling zien van het incidentele weerstandsvermogen in de afgelopen 3 jaar.
2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|
17,20 | 18,84 | 17,90 |
Ratio structureel weerstandsvermogen | ||
---|---|---|
A. Beschikbare structurele weerstandscapaciteit | € 6.159.164 | |
_______________________________________ = | ____________ | = 8,21 |
B. Benodigde structurele weerstandscapaciteit | € 750.000 |
Daarmee is het structureel weerstandsvermogen "uitstekend".
Ontwikkeling structureel weerstandsvermogen |
---|
We zien een stijging in het structureel weerstandsvermogen door een systeemaanpassing (conform paragraaf 6.5 uit de nota risicomanagement 2023). Dit betreft de mogelijkheden om onbenutte belastingcapaciteit die de gemeente nog heeft voor belastingheffing op het gebied van de OZB, de afvalstoffen- en rioolheffingen. De nog onbenutte OZB is gelijk aan de belastingheffing die nog kan plaatsvinden tot het niveau dat een gemeente moet heffen om voor toelating van een zogenoemde artikel 12 aanvraag in aanmerking te kunnen komen.
Tot en met 2022 werd voor deze berekening naast onvoorzien, de ombuigingsrente (3% beïnvloedbare lasten) en van de OZB woningen 5% boven de macronorm meegenomen.
We moeten ons er wel bewust van zijn dat deze maatregel tot een belastingverhoging van de burger kan leiden en/of ten koste kan gaan voor het voorzieningsniveau van de gemeente. Bij de afvalstoffen- en rioolheffingen is de nog onbenutte belastingcapaciteit alleen de ruimte totdat 100% kostendekking is gerealiseerd. Uitgangspunt vormen de tarieven die gaan gelden in het begrotingsjaar.
2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|
1,00 | 2,73 | 8,21 |