- verbonden partijen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
5.180.000
6.097.000
63.258.000
71.357.000
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2022
2023
144.000
81.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66810300.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
2.047.000
2.562.000
2.552.924
9.076
Ontwikkelingen
De VRK voert als een uitvoeringsorganisatie voor de negen gemeenten een groot aantal taken uit. Op veel gebieden zijn er ontwikkelingen gaande.
Ontwikkelingen
In toenemende mate door burgers belang gehecht aan bescherming van gezondheid en veiligheid. Intussen is het een grote maatschappelijke opgave om de continuïteit van zorg te waarborgen en betaalbaar te houden. Uit die ontwikkelingen vloeien de opgaven voort uit het Integraal Zorgakkoord en uit het daaraan gekoppelde arrangement GALA (Gezond en Actief Leefstijl Akkoord), en tevens de aanzet tot structurele verbetering van de pandemische paraatheid. De crisisbeheersing en brandweerzorg vraagt om versterking, omdat door meerdere maatschappelijke ontwikkelingen de kans op een (regiogrenzen overschrijdende) ramp of crisis toeneemt.We verwachten dat de in 2023 voorbereidde nieuwe gemeenschappelijke regeling voor de VRK wordt vastgesteld door de negen colleges in 2024.
Er ligt een uitdaging om in deze nieuwe regeling de betrokkenheid van de gemeenteraden goed vorm te geven, zodat de democratische legitimering wordt versterkt, zonder te komen tot onnodige bureaucratisering en een te zware belasting voor de gemeenteraden.
Er zijn een groot aantal 'ontwikkelingen' gaande waar organisatie, zoals de VRK aan werken. Grotendeels zijn dat, vanzelfsprekend eigenlijk, de ontwikkelingen die gemeenten ook kennen: ontwikkelingen rond duurzaamheid en energietransitie, vluchtelingen-/asiel-zoekers opvang, veranderingen in de bevolkingssamenstelling, wetgeving zoals de Wet open overheid, de Omgevingswet en wijziging van regels over de invulling van accountantscontroles, de krapte in de arbeidsmarkt, de uitdagingen die de digitalisering van de samenleving met zich meebrengt.
Gezondheidszorg
Vaccinatie HPV 18~
Op advies van de Gezondheidsraad vond er in 2023 een inhaalcampagne plaats voor de HPV18+vaccinatie voor 18- tot 26-jarigen.
De GGD-en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne, die gefinancierd wordt door het ministerie van VWS.
Omdat de opkomst tot nu toe lager is dan verwacht en gewenst, heeft VWS de periode waarin de tweede HPV-prik gehaald kan worden met een halfjaar verlengd.Versterking kennis- en adviesfunctie GGD GALA
Gemeenten en GGDen, zorgverzekeraars en VWS zetten gezamenlijk in op een gezond en actief leven met een stevige sociale basis. Afspraken hierover staan in het landelijke Gezond en Actief Leven-Akkoord.Veel activiteiten in het kader van de bestrijding van COVID-19 zijn afgeschaald, zoals testen op COVID-19-besmettingen en het in het kader daarvan uitvoeren van bron- en contact-onderzoek. Er blijven echter ook taken bestaan. Deze taken zullen naar verwachting (deels) een structureel karakter hebben en liggen op het terrein van vaccinaties, coördinatie, informatievoorziening en informatie en communicatietechnologie (IV/ICT).
Nederland vervult een aanzienlijke rol in de opvang van vluchtelingen uit diverse landen. Binnen onze regio nemen gemeenten de verantwoordelijkheid voor het opvangen van vluchtelingen, waaronder asielzoekers, statushouders en vluchtelingen afkomstig uit Oekraïne.
GGD Kennemerland, in opdracht van zowel de gemeenten als GGD GHOR NL, heeft de taak om jeugdgezondheidszorg te verstrekken aan alle kinderen en zwangere vrouwen onder de nieuwkomers.
Momenteel wordt binnen de JGZ gewerkt aan een doelmatige en gestroomlijnde structuur voor de zorgverlening aan nieuwkomerkinderen binnen de regio. Daarnaast wordt met grote toewijding gewerkt aan een optimale zorgverlening aan deze doelgroep. Door de recente grote instroom van deze kinderen en de bestaande taken binnen de JGZ, is helaas een achterstand ontstaan in de zorgverlening aan nieuwkomerkinderen. Er is een dringende noodzaak om dit aan te pakken.
Vermindering mentale gezondheid
De JGZ zet op dit moment veel extra capaciteit in rondom de gedaalde mentale gezondheid van de jeugd. Zo besteden JGZ-professionals meer tijd dan voorheen door de toename van schoolverzuim (door ziekte). Daarnaast wordt verwacht van de JGZ dat zij overbruggingszorg verleent vanwege de wachtlijsten bij ketenpartners, zoals bij de Centra Jeugd & Gezin en bij de diverse instellingen die jeugd- en opvoedhulp bieden. Ook is er een toename van kinderen in het speciaal onderwijs wat meer specialistische inzet van de JGZ-professionals vraagt. Het gevolg is dat het werkpakket van medewerkers zo is ingesteld dat voor een school beschikbare uren worden overschreden door toename van de vraag.