- verbonden partijen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
5.180.000
6.097.000
63.258.000
71.357.000
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2022
2023
144.000
81.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66810300.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
2.047.000
2.562.000
2.551.380
-10.620
Ontwikkelingen
De VRK voert als een uitvoeringsorganisatie voor de negen gemeenten een groot aantal taken uit. Op veel gebieden zijn er ontwikkelingen gaande.
Ontwikkelingen
In toenemende mate door burgers belang gehecht aan bescherming van gezondheid en veiligheid. Intussen is het een grote maatschappelijke opgave om de continuïteit van zorg te waarborgen en betaalbaar te houden. Uit die ontwikkelingen vloeien de opgaven voort uit het Integraal Zorgakkoord en uit het daaraan gekoppelde arrangement GALA (Gezond en Actief Leefstijl Akkoord), en tevens de aanzet tot structurele verbetering van de pandemische paraatheid. De crisisbeheersing en brandweerzorg vraagt om versterking, omdat door meerdere maatschappelijke ontwikkelingen de kans op een (regiogrenzen overschrijdende) ramp of crisis toeneemt.We verwachten dat de in 2023 voorbereidde nieuwe gemeenschappelijke regeling voor de VRK wordt vastgesteld door de negen colleges in 2024.
Er ligt een uitdaging om in deze nieuwe regeling de betrokkenheid van de gemeenteraden goed vorm te geven, zodat de democratische legitimering wordt versterkt, zonder te komen tot onnodige bureaucratisering en een te zware belasting voor de gemeenteraden.
Er zijn een groot aantal 'ontwikkelingen' gaande waar organisatie, zoals de VRK aan werken. Grotendeels zijn dat, vanzelfsprekend eigenlijk, de ontwikkelingen die gemeenten ook kennen: ontwikkelingen rond duurzaamheid en energietransitie, vluchtelingen-/asiel-zoekers opvang, veranderingen in de bevolkingssamenstelling, wetgeving zoals de Wet open overheid, de Omgevingswet en wijziging van regels over de invulling van accountantscontroles, de krapte in de arbeidsmarkt, de uitdagingen die de digitalisering van de samenleving met zich meebrengt.
Gezondheidszorg
Vaccinatie HPV 18~
Op advies van de Gezondheidsraad vond er in 2023 een inhaalcampagne plaats voor de HPV18+vaccinatie voor 18- tot 26-jarigen.
De GGD-en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne, die gefinancierd wordt door het ministerie van VWS.
Omdat de opkomst tot nu toe lager is dan verwacht en gewenst, heeft VWS de periode waarin de tweede HPV-prik gehaald kan worden met een halfjaar verlengd.Versterking kennis- en adviesfunctie GGD GALA
Gemeenten en GGDen, zorgverzekeraars en VWS zetten gezamenlijk in op een gezond en actief leven met een stevige sociale basis. Afspraken hierover staan in het landelijke Gezond en Actief Leven-Akkoord.Veel activiteiten in het kader van de bestrijding van COVID-19 zijn afgeschaald, zoals testen op COVID-19-besmettingen en het in het kader daarvan uitvoeren van bron- en contact-onderzoek. Er blijven echter ook taken bestaan. Deze taken zullen naar verwachting (deels) een structureel karakter hebben en liggen op het terrein van vaccinaties, coördinatie, informatievoorziening en informatie en communicatietechnologie (IV/ICT).
Nederland vervult een aanzienlijke rol in de opvang van vluchtelingen uit diverse landen. Binnen onze regio nemen gemeenten de verantwoordelijkheid voor het opvangen van vluchtelingen, waaronder asielzoekers, statushouders en vluchtelingen afkomstig uit Oekraïne.
GGD Kennemerland, in opdracht van zowel de gemeenten als GGD GHOR NL, heeft de taak om jeugdgezondheidszorg te verstrekken aan alle kinderen en zwangere vrouwen onder de nieuwkomers.
Momenteel wordt binnen de JGZ gewerkt aan een doelmatige en gestroomlijnde structuur voor de zorgverlening aan nieuwkomerkinderen binnen de regio. Daarnaast wordt met grote toewijding gewerkt aan een optimale zorgverlening aan deze doelgroep. Door de recente grote instroom van deze kinderen en de bestaande taken binnen de JGZ, is helaas een achterstand ontstaan in de zorgverlening aan nieuwkomerkinderen. Er is een dringende noodzaak om dit aan te pakken.
Vermindering mentale gezondheid
De JGZ zet op dit moment veel extra capaciteit in rondom de gedaalde mentale gezondheid van de jeugd. Zo besteden JGZ-professionals meer tijd dan voorheen door de toename van schoolverzuim (door ziekte). Daarnaast wordt verwacht van de JGZ dat zij overbruggingszorg verleent vanwege de wachtlijsten bij ketenpartners, zoals bij de Centra Jeugd & Gezin en bij de diverse instellingen die jeugd- en opvoedhulp bieden. Ook is er een toename van kinderen in het speciaal onderwijs wat meer specialistische inzet van de JGZ-professionals vraagt. Het gevolg is dat het werkpakket van medewerkers zo is ingesteld dat voor een school beschikbare uren worden overschreden door toename van de vraag. - verbonden partijen
Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Gemeenschappelijke regeling Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Doelstelling
De doelstelling van het Participatiebedrijf is de organisatie van en toeleiding naar betaald werk voor de volgende doelgroepen:
- Inwoners met een indicatie Wsw of Nieuw Beschut
- Inwoners met een indicatie Banenafspraak
- Inwoners met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt
- Jongeren zonder startkwalificatie die zijn uitgevallen uit het onderwijs.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat wordt bestuurd door het Bestuur GR Participatiebedrijf Spaarne Werkt, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het bestuur heeft ook nog twee onbezoldigde externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het participatiebedrijf wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd. Vanaf 1 juli 2024 wordt op grond van wijzigingen in de Wgr de Gr Participatiebedrijf Spaarne Werkt aangepast op dit punt. Vanaf dat moment wordt de raad ook voor de jaarrekening om een zienswijze gevraagd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
6.811.870
6.102.324
6.025.421
6.070.213
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
480.414
-709.546
0
0
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (66040110.443300; 66050110.443300
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
966.360
1.061.000
1.033.540
-27.460
Ontwikkelingen
Eind 2023 is het rapport Duurzame toekomst voor Spaarne Werkt uitgekomen. Op basis van dit rapport heeft het bestuur een gewijzigde koers gekozen voor het bedrijf zodat het op gezonde wijze voort kan bestaan. Deze koers wordt in 2024 verder uitgewerkt in een transitieplan.
- verbonden partijen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2023 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 27%. Onder meer de deurwaarderskosten, kosten voor controle en proceskosten worden rechtstreeks aan iedere gemeente in rekening gebracht.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2023
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)*
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
965.779
965.779
828.418
-137.361
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422210 t/m 5422280 + 6422220)*
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
2.328.681
2.328.681
3.027.057
698.376
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 101.213.
Personeelslasten overschrijding van 92K
- In de begroting van 2023 is rekening gehouden met een loonstijging van 3,7 %. De CAO Gemeenten 2023 betekent een stijging per 2-1-2023 van € 240 en hierna een stijging van 2%.
- 0,67fte voor uitbreiding parkeren Zandvoort van niet meegenomen omdat deze wijziging pas later bekend is geworden.
- Er is inhuur van studenten geweest die verantwoord is bij de personeelslasten voor de administratieve ondersteuning vanwege verdubbeling bezwaren en parkeren Zandvoort.
Inhuurbudget: overschrijding van 113K
Bij de marap is reeds vermeld er op deze post een verwachtte overschrijding zou zijn van € 124.971. Dit is uiteindelijk 113K geworden. De overschrijding is met name veroorzaakt door inhuur voor bezwaarafhandeling vanwege verdubbeling bezwaren en de inhuur voor de bezwaarafhandeling van parkeren Zandvoort.
ICT budget: overschrijding van 34K
Bij de marap is reeds vermeld dat in 2023 een nieuw contract is gesloten met Pink Roccade en dat hier een overschrijding uit zou voortvloeien van 29K. Dit is uiteindelijk 34K geworden.
Overige kosten: overschrijding van 61K
Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door de kosten van Buitenlands parkeren. Dit heeft GBKZ uitbesteed aan Cannock Chase. Deze kosten worden verrekend via de aanslagregels. Deze kosten zijn niet meegenomen in de begroting. Deze kosten werden voorheen ook in rekening gebracht maar vielen toen onder de invorderingskosten omdat het door hetzelfde bedrijf werd uitgevoerd. Langs deze weg zijn de kosten apart inzichtelijk gemaakt en deze kosten zullen meegenomen worden in de begroting voor 2025.
Kapitaallasten: onderschrijding van 17K
Deze onderschrijding is veroorzaakt doordat de investering niet volledig is uitgegeven waardoor de aflossing lager is uitgevallen.Ontwikkelingen
Digitalisering dienstverlening
In 2023 is een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen en dienstverlening. In de Ruimte & Omgeving Suite hebben we naast de basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) gegevens ook de basisregistratie Kadaster (BRK) gegevens inzichtelijk. De POC voor de robot van UiPath om WOZ bezwaren te ontgrieven is succesvol afgerond. De contractverlenging met PinkRoccade is afgerond en de komende vijf jaar hebben wij heldere afspraken gemaakt over de te verwachten kosten. Dit is in de begroting opgenomen. Net zoals de voorbereidingen voor de aanbesteding van onze taxatieapplicatie. Een werkgroep van team waarderen is daarvoor samen met st. Rijk de procedure aan het doorlopen. Voor het overige verwijzen wij naar het bedrijfsplan en jaarverslag GBKZ.
Fiscaal beleid
In 2023 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Overige ontwikkelingen
Het aantal WOZ- en heffingsbezwaren is in 2023 verdubbeld. De toename in het aantal WOZ bezwaren is een landelijke trend in 2023. De toename in het aantal heffingsbezwaren wordt voornamelijk veroorzaakt door de parkeerbezwaren van de gemeente Zandvoort.
Voor het overige verwijzen wij naar het bedrijfsplan en jaarverslag GBKZ.
- verbonden partijen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2032
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
BatenWerkelijke en geraamde uitgaven en inkomsten
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
7.836.900
8.817.200
9.248.424
431.224
-3.712.600
-3.720.700
-3.689.031
31.669
Ontwikkelingen
In 2023 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2022 iets gestegen. Gemiddeld hadden 263 inwoners per maand een uitkering voor levensonderhoud. In 2022 waren dat gemiddeld 250 inwoners per maand.
- verbonden partijen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
nihil
nihil
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
nihil
nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (64030130.443300)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
108.245
108.245
120.314
12.069
Ontwikkelingen
Blijvende beleidsspeerpunten zijn:
- Schoolverzuim terugdringen: het Leerplein probeert snel te handelen bij ieder geval van verzuim zonder geldige reden, direct op de betreffende jongere af te gaan;
- Aanpak thuiszitters: het streven is dat iedere thuiszitter bekend is bij scholen, samenwerkingsverband en Leerplicht. Voor iedere jongere wordt geprobeerd een individueel (maatwerk) traject te creëren. In 2021 is tussen de regiogemeentes en alle partners een thuiszitterspact afgesloten en getekend;
- Bestrijding voortijdig schoolverlaten: het ministerie van OCW en de scholen hebben in 2017 een nieuw convenant 'aanval op de uitval 2017-21' afgesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over een samenhangende aanpak voor de doelgroep risicojongeren in het onderwijs. In de regio zijn aanvullende VSV maatregelen afgesproken.In de uitvoering staat de behoefte en mogelijkheden van de jongere centraal. Er is sprake van afstemming en samenwerking tussen alle betrokken partners: primair- en voortgezet onderwijs, samenwerkingsverbanden, Middelbaar Beroepsonderwijs, jeugdhulp, arbeidsbemiddeling, dagbesteding en veiligheid in de regio.
De effecten van de coronasituatie op jongeren op langere termijn zijn (nog) niet duidelijk. De jongeren worden zo goed mogelijk in beeld gehouden en er wordt extra ingezet op begeleiding in trajecten waar dat noodzakelijk blijkt.
In 2023 is gestart met de uitvoering van het nieuwe meerjarige beleidsplan ‘Kansen bieden aan jongeren’ Regio Zuid-Kennemerland en IJmond. De gemeenteraad wordt over de voortgang geïnformeerd in het jaarverslag, dat steeds in het najaar verschijnt en dan het afgelopen/vorige schooljaar bestrijkt.
- verbonden partijen
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad in de Jaarplannen. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.
Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
8.327.697
9.064.626
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening van gemeente Haarlem
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2022
-813.607
-736.929
-
-
Bijdrage vs. begroting
Geraamde en werkelijke bijdrage (62010210.443300)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
161.000
161.000
161.000
0
Ontwikkelingen
In 2021 is een nieuwe (geactualiseerde) Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland vastgesteld. Het Jaarverslag 2023 wordt in maart 2024 verwacht en wordt dan -samen met het Jaarplan 2025- voor een zienswijze voorgelegd aan de vier raden van de GR-gemeenten. Daarnaast is in 2023 gewerkt aan de implementatie van de nieuwe Wet GR, bedoeld om de positie van de raden t.o.v. de GR te verstevigen. Het betreffende raadsvoorstel kan worden geagendeerd voor de raad van mei 2024.
- verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Doelstelling
Beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn.
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2023 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041310 bijdrage GR DIT
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil
Rek./Begr.20233.218.718
3.038.924
2.919.712
-119.212
Ontwikkelingen
De GR DIT heeft een nieuwe inkoopstrategie ontwikkeld voor een nieuw ICT Outsource contract en is gestart met de uitvoering ervan. Voor ieder ICT onderdeel wordt een externe dienstverlening ingekocht die het best bij de gemeente past. De inkoopstrategie is verwerkt in het meerjarig vervangingsplan.
Met ondersteuning vanuit de VNG en in samenwerking met gemeentelijk bestuur heeft de GR DIT namens beide gemeenten een ICT crisisoefening uitgevoerd. De evaluatie van deze oefening is input voor de doorontwikkeling van de gemeentelijke Informatiebeveiliging.
Om een kwalitatieve en volledige ICT dienstverlening neer te zetten heeft GR DIT Business Information Service Library (BiSL) als methodiek geadopteerd. BiSL bestaat uit gestandaardiseerde processen en positioneert het functioneel beheer in de organisatie. Hiermee kan GR DIT de groeiende en complexe ICT opgaven professioneler ondersteunen.
- verbonden partijen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,8%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket € 103.172 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op de Alcoholwet en het digitaal opkoopregister heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond.
De bijdrage 2023 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 246.350.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
734.217
729.707
11.100.945
12.106.613
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
-121.955
-105.487
-57.955
-
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven (61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
396.681
396.681
349.522
-47.159
Ontwikkelingen
Omgevingswet
Per 1 januari 2024 wordt de Omgevingswet ingevoerd. De kern van de Omgevingswet is het beschermen en bevorderen van een gezonde, duurzame fysieke leefomgeving. De invoering van deze wet verandert daarmee het wettelijk kader van onze werkzaamheden, maar vraagt ook een andere manier van dienstverlening en advisering. De Omgevingswet heeft impact op onze inzet op de thema’s toezicht- en handhaving, vergunningverlening, advisering op alle milieuthema’s, bodemoverdracht en onze inzet gericht op de energietransitie.Tegelijkertijd met de invoering van de Omgevingswet treedt de Wet kwaliteitsborging (Wkb) in werking. Deze wet moet ervoor zorgen dat de kwaliteit in de bouwsector van vooralsnog de minder risicovolle bouwwerken verbetert en de positie van de opdrachtgever versterkt. Door het verbeteren van die positie is de intentie om initiatiefnemers beter in staat te stellen hun belangen ten aanzien van de bouwkwaliteit te behartigen. Wij verwachten hierdoor een taakverschuiving. Waar nu het accent ligt op met name de inhoudelijke beoordeling aan de voorkant van het proces (inhoudelijke preventieve toetsing) voor de minder risicovolle bouwwerken, verschuift deze per 1 januari naar de achterkant van het proces. Dit vraagt mogelijk extra inzet op toezicht en handhaving.
Bovenstaande ontwikkelingen vraagt een wijziging van onze GR en mandaatbesluiten voor 1 juli 2024.
Commissie van Aartsen
Toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft in juni 2020 een commissie gevraagd advies uit te brengen over maatregelen om het VTH-stelsel te verbeteren.Het kabinet stelt naar aanleiding van de bevindingen door de commissie in haar memo van 22 augustus 2022 aan de Kamer dat de vraag om een sterker en onafhankelijker VTH-stelsel op het terrein van milieu zeer belangrijk is. Hiertoe is een Interbestuurlijk Programma (IBP) opgesteld, waarin verschillende acties zijn geformuleerd.
De opzet van het IBP is thematisch, waarbij de bevindingen zijn gerubriceerd in zes pijlers met bijbehorende pijlerplannen. Te weten:
- Robuuste omgevingsdiensten en financiering
- Bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving en vervolging
- Informatievoorziening
- Kennisinfrastructuur en arbeidsmarkt
- Onafhankelijke uitvoering van toezicht en handhaving
- Monitoring kwaliteit milieutoezicht
Op 27 en 28 juni 2023 heeft de visitatiecommissie van Omgevingsdienst NL een tweedaags bezoek gebracht aan ODIJmond. De pijlerplannen en het plan van aanpak ‘Visitatie’ vormen de basis voor een groeiend opbouwend beeld bij ODIJmond over de impact in 2024 en toekomstige jaren. Met de plannen wordt volledig invulling gegeven aan het IBT programma.
- verbonden partijen
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AvA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
4.615 miljoen
4.721 miljoen
107.459 miljoen
110.819 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2022
2023
2022
2023
300 miljoen
254 miljoen
2,50
2,16
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
-48.000
-48.000
-52.650
-4.650
Ontwikkelingen
In de AvA van de BNG Bank van 20 april 2023 is de jaarrekening van BNG Bank over 2022 vastgesteld. De netto winst over 2022 bedraagt € 300 miljoen (2021: € 236 miljoen). Tevens heeft de AvA in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel. Dit voorstel betreft uitkering van 50% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 139 miljoen (2021: € 127 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,50 per aandeel van nominaal € 2,50 (2021: € 2,28). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2022 van € 52.650 welk in het boekjaar 2023 is verantwoord.
De BNG Bank heeft in 2023 goede financiële resultaten behaald. De nettowinst van BNG Bank over 2023 bedraagt € 254 miljoen (2022: € 300 miljoen). De AvA van 25 april 2024 heeft ingestemd met het voorstel om 50% (2022: 50%) van de beschikbare winst na belasting en na aftrek van de compensatie voor de verschaffers van hybride kapitaal uit te keren. Het dividendpercentage van 50% is in lijn met het dividendbeleid van BNG Bank. Dit betekent een dividend van € 120 miljoen (2022: € 139 miljoen) wat overeenkomt met een dividend van € 2,16 per aandeel van nominaal € 2,50 (2022: € 2,50).
De bank kon in 2023 voldoende financiering aantrekken en goede transacties doen qua volume, looptijd en prijsstelling. Deze financieringen heeft de BNG Bank vervolgens doorgegeven aan de klanten in de vorm van voordelige kredieten. Dat de kredieten van BNG Bank tot de voordeligste behoren, doet ertoe. Het vertaalt zich direct in lagere kosten voor de klanten en een hoger maatschappelijk rendement. Dat komt uiteindelijk de Nederlandse burger ten goede.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt tegen aantrekkelijke voorwaarden voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten en blijft investeren in eigen mensen en processen e.e.a. op basis van haar strategische programma 'Ons Kompas naar Impact'.
- verbonden partijen
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AvA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,29% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
2.589 miljoen
3.221 miljoen
4.916 miljoen
5.063 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2022
2023
2022
2023
81 miljoen
170 miljoen
3,13
9,30
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050122.852000)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
0
0
-41.662
-41.662
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
Stedin staat voor een grote maatschappelijke opgave om de energie-infrastructuur in een groot deel van Nederland uit te breiden voor de realisatie van de energietransitie en economische ontwikkeling. Om de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, economische groei te faciliteren en de versnelling van de energietransitie (bv. aansluiting windparken, zonneweiden, laadpalen, warmtepompen) mogelijk te maken investeert Stedin tot 2030 voor ten minste € 8 miljard in haar netwerk. Realisatie van deze grote opgave lukt alleen als netbeheerder en overheden samen optrekken: zowel qua inhoudelijke afstemming (beleidsplannen, vergunningen, etc.) alsook financieel via versterking van het eigen vermogen. Het huidige netwerk van Stedin omvat in vnl. de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland 2,3 miljoen aansluitingen (zakelijk en particulier), waar van de circa 100 gemeenten en provincies in dit verzorgingsgebied, maar 42 gemeenten aandeelhouder zijn. Om de inhoudelijke samenwerking te verbreden en de opgave van vermogensversterking eerlijk te delen, heeft de Raad van Bestuur van Stedin in opdracht van de Algemene vergadering van Aandeelhouders en in samenwerking met de AHC getracht nieuwe aandeelhouders te werven.
Ter invulling van de kapitaalbehoefte van Stedin is op 8 december 2023 de Staat toegetreden als aandeelhouder. Een aantal decentrale overheden, te weten de provincies Utrecht en Zeeland en een aantal Zeeuwse en Utrechtse gemeenten heeft aangegeven ook te willen toetreden als aandeelhouder in Stedin. Het totaalbedrag van hun inbreng zal naar verwachting ca. € 25 miljoen bedragen. Dat correspondeert met een aandelenbelang van ca. 0,6%. Dat besluitvormingsproces loopt nog. Dit alles is het resultaat van een jarenlange voorbereiding met als doel de noodzakelijke kapitaalverstrekking van Stedin en een betere spreiding van het aandeelhouderschap. Op basis van het Kader aandelenverdeling is onderzocht hoe de aandelenverdeling per gemeente zich verhoudt tot het openbaar belang. Daaruit is gebleken dat Bloemendaal teveel aandelen heeft en in samenwerking met de Noord-Hollandse gemeenten zal worden gekeken wanneer zich een mogelijkheid voordoet om het aandelenbelang in Stedin te verminderen.
In de AvA van Stedin Holding BV van 26 mei 2023 is de jaarrekening van Stedin Holding BV over 2022 vastgesteld en leidde tot een dividenduitkering van € 41.661,88 wat neer kwam op een uitkering per gewoon aandeel van € 3,13 (2021: € 0,11).
De netto winst over 2023 bedraagt € 170 miljoen (2022: € 81 miljoen). In de AvA van Stedin Holding BV van 27 maart 2024 is de jaarrekening 2023 vastgesteld inclusief een voorstel tot een dividenduitkering van € 52,4 miljoen, waarvan een bedrag van € 153.357 ten goede komt van Bloemendaal. Dit betekent een uitkering van € 9,30 per aandeel (2022: € 3,13), gebaseerd op het aantal gewone aandelen uitstaand per 31 december 2023 (=16.490 stuks).
Dividenduitkering in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.De dividenduitkering voor de komende jaren is ongewis als gevolg van de hoge kosten van de energietransitie en het mogelijk toetreden van nieuwe aandeelhouders. De gemeente zelf heeft op basis van een aangenomen motie in de raad van 3 juni 2021 de voorbereidingen gestart om het gehele huidige aandelenpakket Stedin te verkopen.
- verbonden partijen
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
9.893 aandelen à € 65,00 nominaal. (6,19% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
33,276 miljoen
33,017 miljoen
28,862 miljoen
40,697 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2022
2023
2022
2023
0,534 miljoen
0,022 miljoen
4,54
2,27
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050121.852000)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
-95.000
-95.000
-44.537
50.463
Ontwikkelingen
In 2023 zijn de uniforme tarieven voor gladheidbestrijding geïmplementeerd. Implementatie van de uniforme tarieven verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit.
De Meerlanden is in 2023 gestart met proeven om de lachgas cilinders uit het huisvuil te halen voordat het huisvuil bij de verwerker wordt aangeboden. Dit wordt in 2024 verder uitgewerkt.
- verbonden partijen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Alkmaar, Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, OVER-gemeenten, Velsen
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6% van de lasten.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1.084.199
n.n.b.
371.347
n.n.b.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
0
n.n.b.
-3.212
n.n.b.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (60040410.443200)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
159.647
159.647
157.485
-2.162
Ontwikkelingen
De jaarrekening 2022 is vastgesteld tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 22 juni 2023. Een vastgestelde jaarrekening 2023 is nog niet beschikbaar. In de jaarrekening van 2022 is een verrekening van de deelnemersbijdrage opgenomen ter hoogte van het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening van - € 59.748, waardoor het uiteindelijke resultaat van Rijk nihil is.
Vanwege het vertrek van de directeur, begin 2022, werd deze functie tijdelijk ingevuld door een interim manager. De nieuwe directeur is gestart per 1 januari 2023. Daarnaast is het ook in 2023 een uitdaging om goed personeel te vinden en de huidige medewerkers te blijven binden en boeien. De adviseurs van RIJK werken in principe op locatie van de deelnemende gemeenten. Het is echter ook van belang dat zij elkaar ontmoeten om kennis uit te wisselen, om kwaliteit te kunnen leveren en dienstverlening steeds verder te verbeteren. Kansen voor vernieuwing en innovatie ontstaan vooral in de faceto-face ontmoeting. - verbonden partijen
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Sinds 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
In 2022 zijn gesprekken opgestart met Stichting Jong Leren, in 2023 volgde hieruit het ingezette traject om te komen tot een fusie. Deze fusie wordt begin 2024 voltrokken.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen, incl. voorzieningen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
3.444.365
nnb
3.445.876
nnb
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
986.561
nnb
nihil
nnb
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
0
0
0
0
Ontwikkelingen
- verbonden partijen
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
De metropoolregio omspant het daily urban system van de regio Amsterdam. Met de MRA-samenwerking bundelen we de overheidskracht binnen de regio en zijn we samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen die raken aan de internationale concurrentiepositie en leefkwaliteit van de regio. Daarbij zijn economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening en mobiliteit voor de hand liggende onderwerpen, net als de met deze onderwerpen verweven thema's als wonen, landschap, energietransitie, circulaire economie, klimaatadaptatie, toerisme, cultuur en voorzieningen. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid om een sterke metropoolregio te zijn.
Deelnemende gemeenten
De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en 30 gemeenten: Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Diemen, Edam-Volendam, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Lelystad, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Waterland, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd door deelname van een lid van het college bij de Algemene Vergadering. Een afgevaardigde van de raad neemt deel aan de MRA Raadtafel. Op MRA-schaal werken wethouders van Haarlem namens de deelregio Zuid-Kennemerland binnen de drie inhoudelijke MRA-platforms Economie, Ruimte en Mobiliteit aan de uitvoering van de MRA Agenda.
Bestuurlijke verantwoording
Elke vier jaar wordt door het MRA bestuur een nieuwe MRA Agenda, inclusief meerjarenbegroting opgesteld en vastgesteld. Op basis van het conceptdocument worden wensen en opvattingen opgehaald bij raden & Staten. In een tweede ronde wordt via de Algemene Vergadering om instemming met vaststelling van het definitieve document gevraagd. Ten behoeve van de uitvoering van de MRA Agenda stelt elk platform jaarlijks een uitwerking van de MRA Agenda en de meerjarenbegroting op. Dit jaarplan vormt de basis voor de voortgangsnota in het voorjaar en de termijnagenda in het najaar ten behoeve van de deelnemers.
Financieel belang
Elke gemeente en provincie levert jaarlijks een financiële basisbijdrage voor de financiering van de samenwerking. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De algemene kostenverdeelsleutel is naar rato van het inwonertal van de deelnemende gemeenten, op basis van de CBS-cijfers van 1 januari van het voorgaande jaar. De hoogte van de bijdrage per inwoner wordt telkens voor vier jaar vastgesteld in de meerjarenbegroting, gelijktijdig met het vaststellen van de nieuwe MRA Agenda. Er wordt daarbij jaarlijks rekening gehouden met een indexatie van de bijdrage per inwoner, die maximaal gelijk is aan de gemiddelde inflatie over de afgelopen vier jaar. De vastgestelde inwonersbijdrage voor 2023 bedraagt € 1,59 euro per inwoner. Dit betekent voor Bloemendaal een bijdrage van ca. € 38.000.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: klein.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
327.183
1.431.200
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (63010110.443800)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
50.000
50.000
63.594
13.594
Ontwikkelingen
In 2023 is binnen de MRA verder gewerkt aan de implementatie van de samenwerkingsafspraken (2021). Bovendien is een aanvang gemaakt met het proces om tot een nieuwe MRA agenda inclusief meerjarenbegroting te komen. De gemeente Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om voortgang te boeken op grensoverschrijdende opgaven. De opgaven zijn beschreven in de in 2023 opgestelde propositie van Zuid-Kennemerland ten behoeve van de nieuwe MRA Agenda 2024-2028.
In 2023 is de gemeente bij diverse projecten in de MRA betrokken geweest, zoals afstemming programmering woningbouw en ondertekening van de Woondeal MRA. De gemeente is aangesloten bij het project MRA-Elektrisch om samen elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. In samenwerking met MRA-E is in 2023 een eerste plankaart met potentiële laadpunten in de openbare ruimte opgesteld. Via het actienetwerk GasTerug vindt kennisdeling over en monitoring van energiebesparingen in de gehele MRA plaats. Onder het programma Novex MRA is en wordt gewerkt aan de uitvoeringsagenda, in vervolg op de verstedelijkingsstrategie. Het door de gemeente ondertekende convenant Toekomstbestendige Woningbouw, geeft richting om bij nieuwbouwontwikkeling te sturen op de prestaties op het gebied van energieverbruik, circulair bouwen en omgevingsaspecten als groen en het voorkomen we hitte- en wateroverlast. Op basis van de intentieverklaring 'Circulair inkopen/circulair opdrachtgeverschap’ streeft Bloemendaal naar minstens 50% van alle producten, goederen en diensten circulair in te kopen in 2025.
Op basis van de samenwerkingsafspraken wordt de benodigde inzet voor de MRA Directie en de flexibele schil (die nodig is voor de uitvoering van de uitvoeringslijnen uit de MRA Agenda) ‘om niet’ geleverd door de deelnemers. Hier wordt vanuit de deelregio Zuid-Kennemerland gezamenlijk invulling aan gegeven.
In 2023 is een bedrag van € 552.100 meer aan inkomsten binnengekomen dan begroot. Dat is vooral te danken aan de extra bijdrage van de gemeente Amsterdam voor economische samenwerking. Met een overschot van € 879.100 op de geraamde uitgaven is een voordelig resultaat gerealiseerd van € 1.431.200. Aan het eind van elke vierjaarlijkse MRA Agenda periode volgt inhoudelijke en financiële verantwoording richting alle deelnemers over die periode. In de tweede helft van 2024 wordt de verantwoording over de periode 2020-2024 opgesteld.
- verbonden partijen
Gemeenschappelijk Orgaan Bescherm Wonen
Gemeenschappelijk Orgaan Bescherm Wonen
Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen
Doelstelling
Het Rijk verplicht gemeenten binnen dezelfde regio om samen te werken bij de doordecentralisatie Beschermd Wonen. Om aan deze eis te voldoen hebben de gemeenten in onze regio afgesproken het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen op te richten (GO). Vanuit het GO worden afspraken gemaakt over beleid, gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden, inkoop en financiën. De ambitie van de doordecentralisatie is dat burgers met een psychische kwetsbaarheid zo gewoon mogelijk wonen, in hun eigen omgeving, met herstelondersteuning gericht op inclusie, volwaardig burgerschap, participatie, zelfredzaamheid en informele steun. Dit versterkt de beweging van ‘intramuraal’ naar ‘zo gewoon mogelijk' thuis wonen. Het GO faciliteert een goede samenwerking in de regio, wat bijdraagt aan het behalen van deze doelstellingen.
Deelnemende gemeenten
Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Haarlem, Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Aan het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen wordt deelgenomen door de colleges van de acht gemeenten. Zij worden vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. De uitvoerende taken van het GO worden belegd bij het Uitvoeringsteam Regionale BW (URB), dat in ieder geval de eerste 3 jaren gepositioneerd wordt bij de gemeente Haarlem.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het GO wordt ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
Financieel belang
PM.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Ontwikkelingen
De Gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen is per 1 januari 2024 in werking getreden. Door het uitstel van de landelijke doordecentralisatie zijn nog niet alle afspraken van deze Gemeenschappelijke Regeling van toepassing: Haarlem ontvangt ook in 2024 nog alle middelen vanuit het Rijk voor BW en blijft tot 2025 verantwoordelijk voor de toegang.
Gemeente Bloemendaal gaat in de loop van 2024 hier lokaal uitvoeringsbeleid voor opstellen. Een in gezamenlijkheid met de regio opgestelde regionale paragraaf maakt onderdeel van dit lokale uitvoeringsprogramma. - verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede 2023
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede 2023
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede 2023
Doelstelling
Goede taakuitoefening op het gebied van HRM, Facilitaire Zaken en Communicatie, van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn.
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
De totale kosten van de Regeling worden tussen de gemeenten verdeeld op basis van het inwoneraantal van de Gemeenten van 1 januari van het voorgaande jaar.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven;
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr.2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Ontwikkelingen
Per 3 mei 2023 is de GR Bedrijfsvoering in gesteld met als centrumgemeente Bloemendaal. Vergelijkbaar met de GR DIT zijn de mensen in dienst van de moedergemeente. Bij de instelling van de GR is ook bepaald dat de budgetten op het gebied van HRM, Communicatie en Facilitaire Zaken pas vanaf 2024 in de GR zullen worden ondergebracht. Daarbij gaat het om reguliere bedrijfsvoeringsbudgetten en budgetten waaraan een gemeenschappelijk (bestuurlijk vastgesteld) beleid aan ten grondslag ligt. Er is inmiddels een traject afgesproken voor een eerste evaluatie van de GR.