Wat heeft het gekost?
Bedragen * € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Sociaal domein | Begroting | Begroting | Rekening | Saldo | |
Lasten | 19.161 | 23.571 | 24.319 | 749 | |
Baten | -3.750 | -9.470 | -9.353 | 117 | |
Saldo voor Baten en Lasten | 15.410 | 14.101 | 14.966 | 866 | |
Toevoeging aan reserve | |||||
Onttrekking aan reserve | |||||
Totaal mutaties reserve | |||||
Saldo | 15.410 | 14.101 | 14.966 | 866 | |
tabelcell | tableCell8 | tableCell7 | tableCell9 | tableCell10 | |
Uitsplitsing per taakveld | Begroting | Begroting | Rekening | Saldo | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 1.853 | -676 | -687 | -11 |
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1.126 | 1.278 | 1.196 | -82 |
6.3 | Inkomensregelingen | 2.098 | 2.943 | 3.021 | 78 |
6.4 | WSW en beschut werk | 734 | 813 | 871 | 58 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 462 | 474 | 410 | -65 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.518 | 1.539 | 1.376 | -163 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | |||
6.71A | Hulp bij het huishouden (WMO) | 1.652 | 1.651 | 2.026 | 375 |
6.71B | Begeleiding (WMO) | 1.739 | 1.739 | 1.732 | -8 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | |||
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | 17 | 22 | 58 | 36 |
6.72B | Jeugdhulp behandeling | 459 | 459 | 511 | 53 |
6.72C | Jeugdhulp dagbesteding | 837 | 837 | 994 | 157 |
6.72D | Jeugdhulp zonder verblijf overig | 171 | 171 | 184 | 13 |
6.73A | Pleegzorg | 222 | 222 | 245 | 24 |
6.73B | Gezinsgericht | 540 | 540 | 629 | 90 |
6.73C | Jeugdhulp met verblijf overig | 222 | 222 | 245 | 24 |
6.74A | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 22 | 22 | 5 | -18 |
6.74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 1.200 | 1.300 | 1.599 | 299 |
6.74C | Gesloten plaatsing | 332 | 332 | 385 | 54 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | |||
6.81B | Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 209 | 214 | 167 | -47 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 0 | |||
Totaal | 15.410 | 14.101 | 14.966 | 866 |
Financiële toelichting van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de programmarekening.
De ontwikkelingen van de afgelopen jaren onderstreepten het belang van goede data in het sociaal domein. IV3 (informatie voor derden) aanleveren op het gebied van WMO en jeugd was vrij breed gedefinieerd, waardoor vergelijken lastig was en trends moeilijk te volgen waren. De verfijning van de taakvelden zijn in 2023 ingevoerd.
Samenkracht en burgerparticipatie
Er zijn middelen aangevraagd en ontvangen via de Brede SPUK regeling, hiervan zijn diverse activiteiten uitgevoerd om de sociale basis te bevorderen. Uitvoering van de inburgeringswet is € 60.000 hoger dan begroot. Onder dit taakveld wordt ook de opvang van de vluchtelingen uit de Oekraïne verantwoord. In 2022 en een groot gedeelte van 2023 was de opvang geregeld in Park Vogelenzang. Eind 2023 zijn er twee nieuwe locaties beschikbaar gekomen, Kerklaan en Duinlust. Hierdoor zijn de kosten € 30.000 hoger dan begroot. De periode van aanvraag voor compensatie via de bekostigingsregeling was al verlopen. Hierdoor zijn de opbrengsten dan ook € 30.000 lager dan begroot. De geconstateerde effecten zullen worden meegenomen in 2024.
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
De cliëntondersteuning is verder ontwikkeld. Het restant van het budget (€ 89.000) wordt overgeheveld naar 2024.
Inkomensregelingen
De uitvoering van de bijzondere bijstand regeling (€ 131.000), TOZO regeling (€197.000) en inkomensvoorzieningen (€ 54.000) zijn lager dan begroot. Uitvoering van energietoeslag regeling (via IASZ) is € 431.000 hoger dan begroot. Bij de december circulaire 2023 heeft de gemeente een aanvullende uitkering hiervoor gekregen. Vi a resultaatbestemming wordt € 302.200 overgeheveld naar 2024. T otaal is er een nadeel van € 78.000 op taakveld 6.3 Inkomensregelingen.
WSW en beschut werk
Geen bijzonderheden.
Arbeidsparticipatie
Geen bijzonderheden.
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lagere lasten voornamelijk bij de rol voorzieningen (€ 102.000) en de woonvoorzieningen (€ 41.000).
Maatwerkdienstverlening 18+
De hogere lasten hebben betrekking op hulp bij het huishouden (WMO).
Maatwerkdienstverlening 18-
In 2023 is de samenwerking van verschillende gemeenten met de consortia ten behoeve van meervoudige jeugdhulp gestart. Er is gekozen voor een taakgerichte financiering in de vorm van een lumpsum, waarbij de consortia vanuit de gemeenten één gelijkluidende taak krijgen om uit te voeren (leveren van jeugdhulp aan jeugdigen en gezinnen met meervoudige jeugdproblematiek). Er is gekozen voor een verdeelsystematiek waarbij zowel profijt (een gemeente betaalt voor wat de gemeente gebruikt) in evenwicht wordt gebracht met solidariteit (een gemeente betaalt, voor wat de gemeenten gezamenlijk gebruiken). Totaal resulteert dit op een nadeel van € 732.000 op diverse taakvelden met betrekking tot maatwerkdienstverlening 18-.