- verbonden partijen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2023 was het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 27%. Onder meer de deurwaarderskosten, kosten voor controle en proceskosten worden rechtstreeks aan iedere gemeente in rekening gebracht.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2023
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)*
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
965.779
965.779
828.418
-137.361
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422210 t/m 5422280 + 6422220)*
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
2.328.681
2.328.681
3.027.057
698.376
*cijfers exclusief proces- en deurwaarderskosten, deze worden rechtstreeks in rekening gebracht. Bloemendaalse aandeel bedraagt € 101.213.
Personeelslasten overschrijding van 92K
- In de begroting van 2023 is rekening gehouden met een loonstijging van 3,7 %. De CAO Gemeenten 2023 betekent een stijging per 2-1-2023 van € 240 en hierna een stijging van 2%.
- 0,67fte voor uitbreiding parkeren Zandvoort van niet meegenomen omdat deze wijziging pas later bekend is geworden.
- Er is inhuur van studenten geweest die verantwoord is bij de personeelslasten voor de administratieve ondersteuning vanwege verdubbeling bezwaren en parkeren Zandvoort.
Inhuurbudget: overschrijding van 113K
Bij de marap is reeds vermeld er op deze post een verwachtte overschrijding zou zijn van € 124.971. Dit is uiteindelijk 113K geworden. De overschrijding is met name veroorzaakt door inhuur voor bezwaarafhandeling vanwege verdubbeling bezwaren en de inhuur voor de bezwaarafhandeling van parkeren Zandvoort.
ICT budget: overschrijding van 34K
Bij de marap is reeds vermeld dat in 2023 een nieuw contract is gesloten met Pink Roccade en dat hier een overschrijding uit zou voortvloeien van 29K. Dit is uiteindelijk 34K geworden.
Overige kosten: overschrijding van 61K
Deze overschrijding wordt met name veroorzaakt door de kosten van Buitenlands parkeren. Dit heeft GBKZ uitbesteed aan Cannock Chase. Deze kosten worden verrekend via de aanslagregels. Deze kosten zijn niet meegenomen in de begroting. Deze kosten werden voorheen ook in rekening gebracht maar vielen toen onder de invorderingskosten omdat het door hetzelfde bedrijf werd uitgevoerd. Langs deze weg zijn de kosten apart inzichtelijk gemaakt en deze kosten zullen meegenomen worden in de begroting voor 2025.
Kapitaallasten: onderschrijding van 17K
Deze onderschrijding is veroorzaakt doordat de investering niet volledig is uitgegeven waardoor de aflossing lager is uitgevallen.Ontwikkelingen
Digitalisering dienstverlening
In 2023 is een vervolg gegeven aan de gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging van (verplichte) software en de behoefte aan doorontwikkeling van processen en dienstverlening. In de Ruimte & Omgeving Suite hebben we naast de basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) gegevens ook de basisregistratie Kadaster (BRK) gegevens inzichtelijk. De POC voor de robot van UiPath om WOZ bezwaren te ontgrieven is succesvol afgerond. De contractverlenging met PinkRoccade is afgerond en de komende vijf jaar hebben wij heldere afspraken gemaakt over de te verwachten kosten. Dit is in de begroting opgenomen. Net zoals de voorbereidingen voor de aanbesteding van onze taxatieapplicatie. Een werkgroep van team waarderen is daarvoor samen met st. Rijk de procedure aan het doorlopen. Voor het overige verwijzen wij naar het bedrijfsplan en jaarverslag GBKZ.
Fiscaal beleid
In 2023 hebben weer bilaterale gesprekken met alle drie deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Overige ontwikkelingen
Het aantal WOZ- en heffingsbezwaren is in 2023 verdubbeld. De toename in het aantal WOZ bezwaren is een landelijke trend in 2023. De toename in het aantal heffingsbezwaren wordt voornamelijk veroorzaakt door de parkeerbezwaren van de gemeente Zandvoort.
Voor het overige verwijzen wij naar het bedrijfsplan en jaarverslag GBKZ.
- verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Doelstelling
Beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn.
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2023 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven; 60041310 bijdrage GR DIT
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil
Rek./Begr.20233.218.718
3.038.924
2.919.712
-119.212
Ontwikkelingen
De GR DIT heeft een nieuwe inkoopstrategie ontwikkeld voor een nieuw ICT Outsource contract en is gestart met de uitvoering ervan. Voor ieder ICT onderdeel wordt een externe dienstverlening ingekocht die het best bij de gemeente past. De inkoopstrategie is verwerkt in het meerjarig vervangingsplan.
Met ondersteuning vanuit de VNG en in samenwerking met gemeentelijk bestuur heeft de GR DIT namens beide gemeenten een ICT crisisoefening uitgevoerd. De evaluatie van deze oefening is input voor de doorontwikkeling van de gemeentelijke Informatiebeveiliging.
Om een kwalitatieve en volledige ICT dienstverlening neer te zetten heeft GR DIT Business Information Service Library (BiSL) als methodiek geadopteerd. BiSL bestaat uit gestandaardiseerde processen en positioneert het functioneel beheer in de organisatie. Hiermee kan GR DIT de groeiende en complexe ICT opgaven professioneler ondersteunen.
- verbonden partijen
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. In de jaarrekening wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AvA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
4.615 miljoen
4.721 miljoen
107.459 miljoen
110.819 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2022
2023
2022
2023
300 miljoen
254 miljoen
2,50
2,16
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke opbrengst dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
-48.000
-48.000
-52.650
-4.650
Ontwikkelingen
In de AvA van de BNG Bank van 20 april 2023 is de jaarrekening van BNG Bank over 2022 vastgesteld. De netto winst over 2022 bedraagt € 300 miljoen (2021: € 236 miljoen). Tevens heeft de AvA in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel. Dit voorstel betreft uitkering van 50% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 139 miljoen (2021: € 127 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,50 per aandeel van nominaal € 2,50 (2021: € 2,28). Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2022 van € 52.650 welk in het boekjaar 2023 is verantwoord.
De BNG Bank heeft in 2023 goede financiële resultaten behaald. De nettowinst van BNG Bank over 2023 bedraagt € 254 miljoen (2022: € 300 miljoen). De AvA van 25 april 2024 heeft ingestemd met het voorstel om 50% (2022: 50%) van de beschikbare winst na belasting en na aftrek van de compensatie voor de verschaffers van hybride kapitaal uit te keren. Het dividendpercentage van 50% is in lijn met het dividendbeleid van BNG Bank. Dit betekent een dividend van € 120 miljoen (2022: € 139 miljoen) wat overeenkomt met een dividend van € 2,16 per aandeel van nominaal € 2,50 (2022: € 2,50).
De bank kon in 2023 voldoende financiering aantrekken en goede transacties doen qua volume, looptijd en prijsstelling. Deze financieringen heeft de BNG Bank vervolgens doorgegeven aan de klanten in de vorm van voordelige kredieten. Dat de kredieten van BNG Bank tot de voordeligste behoren, doet ertoe. Het vertaalt zich direct in lagere kosten voor de klanten en een hoger maatschappelijk rendement. Dat komt uiteindelijk de Nederlandse burger ten goede.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt tegen aantrekkelijke voorwaarden voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten en blijft investeren in eigen mensen en processen e.e.a. op basis van haar strategische programma 'Ons Kompas naar Impact'.
- verbonden partijen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Alkmaar, Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, OVER-gemeenten, Velsen
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6% van de lasten.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1.084.199
n.n.b.
371.347
n.n.b.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
0
n.n.b.
-3.212
n.n.b.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (60040410.443200)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
159.647
159.647
157.485
-2.162
Ontwikkelingen
De jaarrekening 2022 is vastgesteld tijdens de vergadering van het algemeen bestuur op 22 juni 2023. Een vastgestelde jaarrekening 2023 is nog niet beschikbaar. In de jaarrekening van 2022 is een verrekening van de deelnemersbijdrage opgenomen ter hoogte van het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening van - € 59.748, waardoor het uiteindelijke resultaat van Rijk nihil is.
Vanwege het vertrek van de directeur, begin 2022, werd deze functie tijdelijk ingevuld door een interim manager. De nieuwe directeur is gestart per 1 januari 2023. Daarnaast is het ook in 2023 een uitdaging om goed personeel te vinden en de huidige medewerkers te blijven binden en boeien. De adviseurs van RIJK werken in principe op locatie van de deelnemende gemeenten. Het is echter ook van belang dat zij elkaar ontmoeten om kennis uit te wisselen, om kwaliteit te kunnen leveren en dienstverlening steeds verder te verbeteren. Kansen voor vernieuwing en innovatie ontstaan vooral in de faceto-face ontmoeting. - verbonden partijen
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AvA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,29% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
2.589 miljoen
3.221 miljoen
4.916 miljoen
5.063 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2022
2023
2022
2023
81 miljoen
170 miljoen
3,13
9,30
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050122.852000)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
0
0
-41.662
-41.662
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
Stedin staat voor een grote maatschappelijke opgave om de energie-infrastructuur in een groot deel van Nederland uit te breiden voor de realisatie van de energietransitie en economische ontwikkeling. Om de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, economische groei te faciliteren en de versnelling van de energietransitie (bv. aansluiting windparken, zonneweiden, laadpalen, warmtepompen) mogelijk te maken investeert Stedin tot 2030 voor ten minste € 8 miljard in haar netwerk. Realisatie van deze grote opgave lukt alleen als netbeheerder en overheden samen optrekken: zowel qua inhoudelijke afstemming (beleidsplannen, vergunningen, etc.) alsook financieel via versterking van het eigen vermogen. Het huidige netwerk van Stedin omvat in vnl. de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland 2,3 miljoen aansluitingen (zakelijk en particulier), waar van de circa 100 gemeenten en provincies in dit verzorgingsgebied, maar 42 gemeenten aandeelhouder zijn. Om de inhoudelijke samenwerking te verbreden en de opgave van vermogensversterking eerlijk te delen, heeft de Raad van Bestuur van Stedin in opdracht van de Algemene vergadering van Aandeelhouders en in samenwerking met de AHC getracht nieuwe aandeelhouders te werven.
Ter invulling van de kapitaalbehoefte van Stedin is op 8 december 2023 de Staat toegetreden als aandeelhouder. Een aantal decentrale overheden, te weten de provincies Utrecht en Zeeland en een aantal Zeeuwse en Utrechtse gemeenten heeft aangegeven ook te willen toetreden als aandeelhouder in Stedin. Het totaalbedrag van hun inbreng zal naar verwachting ca. € 25 miljoen bedragen. Dat correspondeert met een aandelenbelang van ca. 0,6%. Dat besluitvormingsproces loopt nog. Dit alles is het resultaat van een jarenlange voorbereiding met als doel de noodzakelijke kapitaalverstrekking van Stedin en een betere spreiding van het aandeelhouderschap. Op basis van het Kader aandelenverdeling is onderzocht hoe de aandelenverdeling per gemeente zich verhoudt tot het openbaar belang. Daaruit is gebleken dat Bloemendaal teveel aandelen heeft en in samenwerking met de Noord-Hollandse gemeenten zal worden gekeken wanneer zich een mogelijkheid voordoet om het aandelenbelang in Stedin te verminderen.
In de AvA van Stedin Holding BV van 26 mei 2023 is de jaarrekening van Stedin Holding BV over 2022 vastgesteld en leidde tot een dividenduitkering van € 41.661,88 wat neer kwam op een uitkering per gewoon aandeel van € 3,13 (2021: € 0,11).
De netto winst over 2023 bedraagt € 170 miljoen (2022: € 81 miljoen). In de AvA van Stedin Holding BV van 27 maart 2024 is de jaarrekening 2023 vastgesteld inclusief een voorstel tot een dividenduitkering van € 52,4 miljoen, waarvan een bedrag van € 153.357 ten goede komt van Bloemendaal. Dit betekent een uitkering van € 9,30 per aandeel (2022: € 3,13), gebaseerd op het aantal gewone aandelen uitstaand per 31 december 2023 (=16.490 stuks).
Dividenduitkering in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.De dividenduitkering voor de komende jaren is ongewis als gevolg van de hoge kosten van de energietransitie en het mogelijk toetreden van nieuwe aandeelhouders. De gemeente zelf heeft op basis van een aangenomen motie in de raad van 3 juni 2021 de voorbereidingen gestart om het gehele huidige aandelenpakket Stedin te verkopen.
- verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede 2023
Doelstelling
Goede taakuitoefening op het gebied van HRM, Facilitaire Zaken en Communicatie, van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn.
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
De totale kosten van de Regeling worden tussen de gemeenten verdeeld op basis van het inwoneraantal van de Gemeenten van 1 januari van het voorgaande jaar.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag 2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven;
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr.2023
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Ontwikkelingen
Per 3 mei 2023 is de GR Bedrijfsvoering in gesteld met als centrumgemeente Bloemendaal. Vergelijkbaar met de GR DIT zijn de mensen in dienst van de moedergemeente. Bij de instelling van de GR is ook bepaald dat de budgetten op het gebied van HRM, Communicatie en Facilitaire Zaken pas vanaf 2024 in de GR zullen worden ondergebracht. Daarbij gaat het om reguliere bedrijfsvoeringsbudgetten en budgetten waaraan een gemeenschappelijk (bestuurlijk vastgesteld) beleid aan ten grondslag ligt. Er is inmiddels een traject afgesproken voor een eerste evaluatie van de GR.