- verbonden partijen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
5.180.000
6.097.000
63.258.000
71.357.000
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2022
2023
144.000
81.000
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (61010110.443300/ 61020110.443300/ 66810300.443300/ 67010110.443300)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
2.047.000
2.562.000
2.551.380
-10.620
Ontwikkelingen
De VRK voert als een uitvoeringsorganisatie voor de negen gemeenten een groot aantal taken uit. Op veel gebieden zijn er ontwikkelingen gaande.
Ontwikkelingen
In toenemende mate door burgers belang gehecht aan bescherming van gezondheid en veiligheid. Intussen is het een grote maatschappelijke opgave om de continuïteit van zorg te waarborgen en betaalbaar te houden. Uit die ontwikkelingen vloeien de opgaven voort uit het Integraal Zorgakkoord en uit het daaraan gekoppelde arrangement GALA (Gezond en Actief Leefstijl Akkoord), en tevens de aanzet tot structurele verbetering van de pandemische paraatheid. De crisisbeheersing en brandweerzorg vraagt om versterking, omdat door meerdere maatschappelijke ontwikkelingen de kans op een (regiogrenzen overschrijdende) ramp of crisis toeneemt.We verwachten dat de in 2023 voorbereidde nieuwe gemeenschappelijke regeling voor de VRK wordt vastgesteld door de negen colleges in 2024.
Er ligt een uitdaging om in deze nieuwe regeling de betrokkenheid van de gemeenteraden goed vorm te geven, zodat de democratische legitimering wordt versterkt, zonder te komen tot onnodige bureaucratisering en een te zware belasting voor de gemeenteraden.
Er zijn een groot aantal 'ontwikkelingen' gaande waar organisatie, zoals de VRK aan werken. Grotendeels zijn dat, vanzelfsprekend eigenlijk, de ontwikkelingen die gemeenten ook kennen: ontwikkelingen rond duurzaamheid en energietransitie, vluchtelingen-/asiel-zoekers opvang, veranderingen in de bevolkingssamenstelling, wetgeving zoals de Wet open overheid, de Omgevingswet en wijziging van regels over de invulling van accountantscontroles, de krapte in de arbeidsmarkt, de uitdagingen die de digitalisering van de samenleving met zich meebrengt.
Gezondheidszorg
Vaccinatie HPV 18~
Op advies van de Gezondheidsraad vond er in 2023 een inhaalcampagne plaats voor de HPV18+vaccinatie voor 18- tot 26-jarigen.
De GGD-en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne, die gefinancierd wordt door het ministerie van VWS.
Omdat de opkomst tot nu toe lager is dan verwacht en gewenst, heeft VWS de periode waarin de tweede HPV-prik gehaald kan worden met een halfjaar verlengd.Versterking kennis- en adviesfunctie GGD GALA
Gemeenten en GGDen, zorgverzekeraars en VWS zetten gezamenlijk in op een gezond en actief leven met een stevige sociale basis. Afspraken hierover staan in het landelijke Gezond en Actief Leven-Akkoord.Veel activiteiten in het kader van de bestrijding van COVID-19 zijn afgeschaald, zoals testen op COVID-19-besmettingen en het in het kader daarvan uitvoeren van bron- en contact-onderzoek. Er blijven echter ook taken bestaan. Deze taken zullen naar verwachting (deels) een structureel karakter hebben en liggen op het terrein van vaccinaties, coördinatie, informatievoorziening en informatie en communicatietechnologie (IV/ICT).
Nederland vervult een aanzienlijke rol in de opvang van vluchtelingen uit diverse landen. Binnen onze regio nemen gemeenten de verantwoordelijkheid voor het opvangen van vluchtelingen, waaronder asielzoekers, statushouders en vluchtelingen afkomstig uit Oekraïne.
GGD Kennemerland, in opdracht van zowel de gemeenten als GGD GHOR NL, heeft de taak om jeugdgezondheidszorg te verstrekken aan alle kinderen en zwangere vrouwen onder de nieuwkomers.
Momenteel wordt binnen de JGZ gewerkt aan een doelmatige en gestroomlijnde structuur voor de zorgverlening aan nieuwkomerkinderen binnen de regio. Daarnaast wordt met grote toewijding gewerkt aan een optimale zorgverlening aan deze doelgroep. Door de recente grote instroom van deze kinderen en de bestaande taken binnen de JGZ, is helaas een achterstand ontstaan in de zorgverlening aan nieuwkomerkinderen. Er is een dringende noodzaak om dit aan te pakken.
Vermindering mentale gezondheid
De JGZ zet op dit moment veel extra capaciteit in rondom de gedaalde mentale gezondheid van de jeugd. Zo besteden JGZ-professionals meer tijd dan voorheen door de toename van schoolverzuim (door ziekte). Daarnaast wordt verwacht van de JGZ dat zij overbruggingszorg verleent vanwege de wachtlijsten bij ketenpartners, zoals bij de Centra Jeugd & Gezin en bij de diverse instellingen die jeugd- en opvoedhulp bieden. Ook is er een toename van kinderen in het speciaal onderwijs wat meer specialistische inzet van de JGZ-professionals vraagt. Het gevolg is dat het werkpakket van medewerkers zo is ingesteld dat voor een school beschikbare uren worden overschreden door toename van de vraag. - verbonden partijen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,8%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket € 103.172 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op de Alcoholwet en het digitaal opkoopregister heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond.
De bijdrage 2023 aan de dienstverleningsovereenkomst bedroeg € 246.350.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
734.217
729.707
11.100.945
12.106.613
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2022
2023
2022
2023
-121.955
-105.487
-57.955
-
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven (61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
396.681
396.681
349.522
-47.159
Ontwikkelingen
Omgevingswet
Per 1 januari 2024 wordt de Omgevingswet ingevoerd. De kern van de Omgevingswet is het beschermen en bevorderen van een gezonde, duurzame fysieke leefomgeving. De invoering van deze wet verandert daarmee het wettelijk kader van onze werkzaamheden, maar vraagt ook een andere manier van dienstverlening en advisering. De Omgevingswet heeft impact op onze inzet op de thema’s toezicht- en handhaving, vergunningverlening, advisering op alle milieuthema’s, bodemoverdracht en onze inzet gericht op de energietransitie.Tegelijkertijd met de invoering van de Omgevingswet treedt de Wet kwaliteitsborging (Wkb) in werking. Deze wet moet ervoor zorgen dat de kwaliteit in de bouwsector van vooralsnog de minder risicovolle bouwwerken verbetert en de positie van de opdrachtgever versterkt. Door het verbeteren van die positie is de intentie om initiatiefnemers beter in staat te stellen hun belangen ten aanzien van de bouwkwaliteit te behartigen. Wij verwachten hierdoor een taakverschuiving. Waar nu het accent ligt op met name de inhoudelijke beoordeling aan de voorkant van het proces (inhoudelijke preventieve toetsing) voor de minder risicovolle bouwwerken, verschuift deze per 1 januari naar de achterkant van het proces. Dit vraagt mogelijk extra inzet op toezicht en handhaving.
Bovenstaande ontwikkelingen vraagt een wijziging van onze GR en mandaatbesluiten voor 1 juli 2024.
Commissie van Aartsen
Toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft in juni 2020 een commissie gevraagd advies uit te brengen over maatregelen om het VTH-stelsel te verbeteren.Het kabinet stelt naar aanleiding van de bevindingen door de commissie in haar memo van 22 augustus 2022 aan de Kamer dat de vraag om een sterker en onafhankelijker VTH-stelsel op het terrein van milieu zeer belangrijk is. Hiertoe is een Interbestuurlijk Programma (IBP) opgesteld, waarin verschillende acties zijn geformuleerd.
De opzet van het IBP is thematisch, waarbij de bevindingen zijn gerubriceerd in zes pijlers met bijbehorende pijlerplannen. Te weten:
- Robuuste omgevingsdiensten en financiering
- Bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving en vervolging
- Informatievoorziening
- Kennisinfrastructuur en arbeidsmarkt
- Onafhankelijke uitvoering van toezicht en handhaving
- Monitoring kwaliteit milieutoezicht
Op 27 en 28 juni 2023 heeft de visitatiecommissie van Omgevingsdienst NL een tweedaags bezoek gebracht aan ODIJmond. De pijlerplannen en het plan van aanpak ‘Visitatie’ vormen de basis voor een groeiend opbouwend beeld bij ODIJmond over de impact in 2024 en toekomstige jaren. Met de plannen wordt volledig invulling gegeven aan het IBT programma.
- verbonden partijen
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijk.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
9.893 aandelen à € 65,00 nominaal. (6,19% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2023
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2023
31 dec. 2023
1 jan. 2023
31 dec. 2023
33,276 miljoen
33,017 miljoen
28,862 miljoen
40,697 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel uitgekeerd in
2022
2023
2022
2023
0,534 miljoen
0,022 miljoen
4,54
2,27
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke ontvangen dividend (60050121.852000)
Primitieve begroting 2023
Begroting na wijziging 2023
Werkelijk 2023
Verschil Rek./Begr. 2023
-95.000
-95.000
-44.537
50.463
Ontwikkelingen
In 2023 zijn de uniforme tarieven voor gladheidbestrijding geïmplementeerd. Implementatie van de uniforme tarieven verbetert de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit.
De Meerlanden is in 2023 gestart met proeven om de lachgas cilinders uit het huisvuil te halen voordat het huisvuil bij de verwerker wordt aangeboden. Dit wordt in 2024 verder uitgewerkt.