Bedrijfsvoering
In programma 0 Bestuur en ondersteuning komen de doelen, activiteiten en mijlpalen aan de orde wat betreft bestuur, organisatie en dienstverlening. De paragraaf bedrijfsvoering geeft aanvullende informatie of gaat in op zaken die niet in programma 0 aan de orde komen.
Organisatieontwikkeling
Sinds begin 2023 wordt gewerkt met een aangepaste organisatiestructuur die er als volgt uitziet.
Organogram gemeente Bloemendaal
Voor de zomer van 2024 wordt de evaluatie van deze nieuwe organisatiestructuur afgerond. Deze evaluatie kan aanleiding geven verdere aanpassingen door te voeren in de structuur of het aantal benodigde Fte.
Participatie
In 2023 is participatie bij grote projecten met maatschappelijke impact een vast onderdeel geworden van het proces. Dat geldt voor vraagstukken zoals de nieuwe omgevingsvisie, maar ook bij bouwprojecten en bewonersinitiatieven voor het bouwen van woningen op eigen grond. Daarbij vormt participatie een belangrijke basis.
HRM
Bij de begroting 2023 is een aanzienlijke formatie-uitbreiding toegekend om de uitvoeringskracht op orde te brengen en te houden en om uitvoering te kunnen geven aan nieuwe taken. Dit heeft een extra wervingsinspanning tot gevolg gehad om deze vacatures vervuld te krijgen bij een nog steeds gespannen arbeidsmarkt. Maar wij zijn erin geslaagd al deze functies in te vullen.
Samen met de ontstane vacatures als gevolg van natuurlijk verloop, hebben wij praktisch alle vacatures in 2023 weten in te vullen (97%). De vacatures die moeilijker zijn in te vullen zijn vooral op het gebied van financiën en ruimtelijk beleid.
Op de arbeidsmarkt profileren wij ons (toenemend) als opleidingsgemeente; bij ons kan men het vak leren om na (hopelijk) 4-5 jaar door te stromen naar een grotere gemeente. Met dit profiel versterken we onze wervingskracht, waarbij we ook accepteren dat we een redelijke mate van verloop zullen hebben en houden. Dit betekent wel dat we veel moeten investeren om relatief jonge, onervaren collega’s het vak te leren en in te werken. Dit trekt wel een wissel op de organisatie gelet op de mate van uitstroom. De in 2023 toegekende verhoging van het opleidingsbudget heeft in dit kader dan ook zijn toegevoegde waarde meer dan bewezen; alle noodzakelijke opleidingsaanvragen hebben we kunnen toekennen.
Om de werving van vacatures zo inclusief mogelijk te doen is er voor leidinggevenden een wervingstool ontwikkeld wat nu gebruikt wordt bij alle wervingsprocedures.
Passend in het wervingsprofiel van ‘opleidingsgemeente’ is ook het trainee-traject waaraan wij samen met Bloemendaal / Heemstede invulling aan hebben gegeven. Per 1 september 2023 zijn een vijftal trainees met een diverse opleidingsachtergrond bij Bloemendaal / Heemstede in dienst gekomen. In anderhalf jaar tijd doen zij ieder 3 opdrachten van een half jaar bij verschillende teams. We zetten erop in dat deze trainees uiteindelijk in gaan stromen op reguliere vacatures. In maart 2025 gaat dan weer een tweede traject van start met 4 a 5 nieuwe trainees.
Daarnaast zijn we in samenwerking met ICT aan het onderzoeken wat de digitalisering van onze gemeente voor invloed heeft op de competenties en vaardigheden van onze medewerkers. Relevante effecten nemen we mee in de doorontwikkeling van onze HR wervingsstrategie.
Binnen de organisatie hebben we een plan gemaakt voor te voorzien verloop vanwege pensionering; circa 20% van onze medewerkers zijn 60 jaar of ouder, waarbij gerealiseerd moet worden dat mensen niet altijd tot hun 67ste blijven werken. Zeker waar het kritieke functies betreffen, streven we ernaar tijdig opvolgers te hebben klaarstaan. In een aantal gevallen hebben we er daarom voor gekozen ruim van te voren de werving te starten waardoor deze functies een x-aantal maanden dubbel bezet waren en de opvolger maximaal kon worden ingewerkt.
In het voorjaar 2023 is een benchmark uitgevoerd om een indicatie te krijgen in hoeverre de huidige formatie bestendig is voor de komende 2 jaar. Met wat aandachtspunten op een aantal specifieke gebieden, gaven de uitkomsten voldoende aanleiding om het werk wat gedaan moet worden en opgaven die op ons afkomen met (formatief) vertrouwen tegemoet te zien. De raad is over de uitkomsten van de benchmark separaat geïnformeerd.
HRM kerngegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Formatie (fte’s) | 164,5 | 167,45 | 183,92 |
Salariskosten | 13,6 | 13,7 | 14,9 |
Aantal in dienst zijnde medewerkers | 191 | 196 | 216 |
Uitstroom | 29 | 30 | 32 |
Ziekteverzuimpercentage | 4,36 | 5,33 | 4,8 |
Leeftijdsverdeling: | |||
- < 25 jaar | 7 | 7 | 8 |
- 25 tot 35 jaar | 28 | 27 | 33 |
- 35 tot 45 jaar | 34 | 33 | 40 |
- 45 tot 55 jaar | 48 | 47 | 52 |
- 55 tot 60 jaar | 37 | 33 | 32 |
- > 60 jaar | 37 | 49 | 51 |
Verdeling man – vrouw | 96 - 95 | 98-98 | 101-115 |
Gemiddelde leeftijd | 47,95 | 48,62 | 47,88 |
Gemiddelde duur dienstverband | 9,46 | 9,4 | 8,6 |
GR Bedrijfsvoering
Per 3 mei 2023 is de GR Bedrijfsvoering in gesteld met als centrumgemeente Bloemendaal. Vergelijkbaar met de GR DIT zijn de mensen in dienst van de moedergemeente. Bij de instelling van de GR is ook bepaald dat de budgetten op het gebied van HRM, Communicatie en Facilitaire Zaken pas vanaf 2024 in de GR zullen worden ondergebracht. Daarbij gaat het om reguliere bedrijfsvoeringsbudgetten en budgetten waaraan een gemeenschappelijk (bestuurlijk vastgesteld) beleid aan ten grondslag ligt. Er is inmiddels een traject afgesproken voor een eerste evaluatie van de GR.
Integriteitsbeleid en integriteitsmeldingen
Goed bestuur is integer bestuur. Daarmee is integriteit niet alleen een verantwoordelijkheid van de individuele politieke ambtsdragers, maar een gezamenlijk belang dat de hele organisatie en het hele bestuur in al zijn geledingen aangaat. Zo zijn er gedragscodes voor de raad en voor het college. De raad heeft in 2020 het Integriteitsprotocol (dat in 2022 is geactualiseerd) en de Verordening Integriteitscommissie voor de behandeling van integriteitsmeldingen jegens politieke ambtsdragers vastgesteld.
Werknemers die hulp en advies nodig hebben over ongewenst gedrag kunnen in eerste instantie terecht bij een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of een oplossing in informele sfeer mogelijk is en kan de werknemer informeren over andere mogelijkheden en hem/haar daarin begeleiden. De vertrouwenspersoon heeft vier meldingen van ongewenst gedrag geregistreerd. Dit heeft niet geleid tot formele klachten.
Meldingen over misstanden worden onderzocht door de gemeentesecretaris. In 2023 zijn geen meldingen van misstanden geregistreerd.
In 2023 is er een integriteitsmelding over een werknemer ingediend.
In 2023 zijn er geen integriteitsmeldingen over politieke ambtsdragers ingediend. Op 31 december 2023 heeft de commissie integriteit geen openstaande meldingen meer in behandeling.
Regionale Samenwerking
Conform het toetsingskader uit de nota ‘Grip op Samenwerking’, die in 2017 door de raad is vastgesteld, zijn begrotingen en jaarverslagen van Verbonden Partijen getoetst. Dit format is ook gebruikt voor de beoordeling van de jaarverslagen van grote gesubsidieerde instellingen.
In 2023 is de nota 'Grip op samenwerking' geactualiseerd naar een nota 'Grip op Samenwerking 2023'. Samenwerking is een essentieel onderdeel van het openbaar bestuur geworden. Burgemeesters, wethouders, gemeentesecretarissen, griffiers en raadsleden maken, deel uit van één of meerdere regio’s en netwerken. Duidelijk is bovendien dat dit deel van het werk een steeds belangrijkere rol zal innemen. De vraagstukken op het gebied van onder andere milieu, klimaat, energie, veiligheid, zorg en arbeid vragen om een aanpak van álle betrokken partijen, niet alleen van bestuurders van gemeenten. Voordelen van samenwerking kunnen zijn schaalvoordelen, kwaliteitsverbetering, risicospreiding, effectiviteit en doelmatigheid. Zonder samenwerking zou de uitvoering van taken veel duurder uit kunnen pakken of nauwelijks mogelijk zijn. Samenwerking stelt de gemeente zo in staat (langer) zelfstandig te blijven en/of te beschikken over voldoende bestuurskracht.
Daarmee is de samenwerking veelomvattend en complex. Dat kan voor onbehagen bij de gemeenteraad zorgen doordat te weinig sturingsmogelijkheden worden ervaren. Vooral als beleid door anderen (kan) worden gemaakt of voorbereid kan dit (mogelijk) de beleidsvrijheid van de gemeenteraad beperken. Bij de gemeente Bloemendaal zijn er over de MRA en Zuid-Kennemer Agenda zorgen in de gemeenteraad dat 'deze andere bestuurslagen' besluiten nemen over Bloemendaal zonder dat de raad van Bloemendaal daarbij voldoende betrokken is. Dit hangt samen met de onontkoombaarheid dat beleid (ook) in regionaal verband vorm krijgt omdat een aantal opgaven alleen op bovenlokaal niveau zijn op te lossen. Vaak is voor het beschikbaar krijgen van provinciale en/of rijks fondsen bovendien een voorwaarde dat er van regionale samenwerking sprake is. Hierbij kan sprake zijn van een compromis waarbij het wellicht niet mogelijk is om alle wensen van de gemeente Bloemendaal te honoreren. De nota 'Grip op samenwerking 2023' geeft handvatten voor organisatie en bestuur om waar mogelijk grip te houden op samenwerking en geven richtlijnen zijn waarmee we in de praktijk werken.
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Een bijzonder samenwerkingsverband is de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dit grotere schaalniveau wordt door de regio Zuid-Kennemerland benut, wanneer het gaat om gemeente grensoverschrijdende thema’s die betrekking hebben op de economie, ruimte en mobiliteit. De MRA biedt de mogelijkheid om op een efficiënte en effectieve manier vanuit regio Zuid-Kennemerland samen te werken en kennis te delen. Bovendien biedt het kansen om invloed uit te oefenen op het Rijk en EU en/of toegang te krijgen tot cofinanciering voor projecten op het niveau van de metropoolregio.
De gemeente Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om gemeente grens overschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Daarbij richten wij ons met name op het behouden van het hoogwaardige woonmilieu, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, spreiding van recreatie en goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. In 2023 is de gemeente bij diverse projecten van de MRA betrokken geweest, zoals afstemming programmering woningbouw en ondertekening van de Woondeal. De gemeente is aangesloten bij het project MRA-Elektrisch om samen elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. In samenwerking met MRA-E is in 2023 een eerste plankaart met potentiële laadpunten in de openbare ruimte opgesteld.
Zuid-Kennemer Agenda
In Zuid-Kennemerland wordt samengewerkt in de Zuid-Kennemer Agenda. In de in 2023 geactualiseerde Zuid-Kennemer Agenda is omschreven bij welke vraagstukken de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort de krachten bundelen. Dit is een agenda waarin de opgaven die een regionale aanpak vergen op het gebied van Landschap, Klimaat, Wonen, Economie, Bereikbaarheid, Gezondheid en Jeugdhulp staan omschreven. De samenwerkingsafspraken zijn vastgelegd in een bestuursconvenant. Door de vier gemeenten is gezamenlijk een Regisseur Regionale Samenwerking aangesteld en vanuit elke deelnemende gemeente een regiocoördinator. Besluitvorming vindt plaats binnen de afzonderlijke gemeenten. Periodiek worden regionale radenbijeenkomsten georganiseerd om raden over regionale onderwerpen te informeren en/of consulteren. In het verlengde van de geactualiseerde Zuid-Kennemer Agenda is een propositie van de regio Zuid-Kennemerland opgesteld en bij de MRA ingediend als bouwsteen voor de in 2024 op te stellen MRA Agenda 2024-2028.
INFORMATIEVOORZIENING
Moderne ICT infrastructuur die betrouwbaar en veilig functioneert
De gemeente heeft onderzocht hoe het huidige ICT Outsource contract goed en efficiënt in de markt kan worden gezet. Het resultaat is dat er een nieuwe inkoopstrategie is ontwikkeld waarin het bestaande contract wordt opgedeeld in meerdere ICT onderdelen. Voor ieder ICT onderdeel wordt een externe ICT dienstverlening ingekocht die het best bij de gemeente past. Het aanbesteden en inkopen zal een doorlooptijd hebben tot medio 2026. De eerste resultaten worden in 2024 gerealiseerd.
Conform het meerjarig vervangingsplan voor bedrijfsapplicaties zijn de HR bedrijfsapplicaties en het zaaksysteem voor dienstverlening vernieuwd. De aanbesteding voor het financiële bedrijfsapplicaties is doorgeschoven naar 2026. Via het meerjarig vervangingsplan wordt de vernieuwing van onze bedrijfsapplicaties georganiseerd en ontstaat er een gecontroleerde aanbestedingencyclus.
Om een kwalitatieve en volledige ICT dienstverlening neer te zetten heeft functioneel beheer Business Information Service Library (BiSL) als methodiek geadopteerd. BiSL biedt aan de hand van gestandaardiseerde processen en positionering van het functioneel beheer in de organisatie de mogelijkheid om de groeiende en complexe ICT professioneel te ondersteunen. Daarnaast is het team van functioneel beheer uitgebreid met twee extra medewerkers.
Een open informatiehuishouding in een moderne werkplekomgeving
Het procesmanagement van de gemeente heeft zich doorontwikkeld door bestaande processen te beschrijven en vast te leggen in onze bedrijfsapplicatie voor procesmanagement. Daarmee ontstaat meer transparantie over hoe de gemeente haar werkzaamheden uitvoert en welke informatie gebruikt wordt. Dit is een continue ontwikkeling.
Voor de modernisering van ons bestuurlijke informatiehuishouding is onderzoek gedaan naar vereenvoudiging en integratie van processen. De resultaten hiervan worden meegenomen in de doorontwikkeling van onze bedrijfsapplicaties voor bestuurlijke informatie.
Vergroten van de gemeentelijke digitale weerbaarheid.
Om meer en sneller uitvoering te geven aan de ondersteunende en adviserende taken rond informatiebeveiliging en de invoering van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) hebben we de nieuwe positie van beheerder Informatiebeveiliging ingevuld. Ook is in het kader van informatiebeveiliging een ICT crisisoefening uitgevoerd met ondersteuning vanuit de VNG. De evaluatie van deze oefening is input voor de doorontwikkeling van onze Informatiebeveiliging.
In de uitvoering is extra aandacht besteed aan het digitale toegangsbeheer door enerzijds een wachtwoordmanager applicatie uit te rollen, waarmee het beheren van meerdere wachtwoorden eenvoudiger en veiliger is, en anderzijds het autorisatiebeheer van onze bedrijfsapplicaties in te richten. Een actieve controle op autorisatiebeheer is in 2023 gestart en zal in 2024 worden afgerond.
Voor het digitaal vakmanschap in de gemeente is op het gebied van Informatiebeveiliging is organisatiebreed een nieuwe leermethode gestart op basis van ‘microlearning’, korte leereenheden gericht op een specifiek doel, en een basistraining informatiebeveiliging voor alle nieuwe medewerkers. Daarnaast is een beginnend onderzoek uitgevoerd welke competenties van medewerkers passen bij een digitale gemeente, of dit bijdraagt aan het digitaal vakmanschap en in hoeverre dit in onze wervingsstrategie opgenomen kan worden.
Stand van zaken uitvoering aanbevelingen Rekenkameronderzoeken
De raad is (in het kader van het 'Rode draad onderzoek' van de Rekenkamer) toegezegd om de raad te informeren over de stand van zaken rond de uitvoering van de adviezen van de Rekenkamer. Dat doen we door hieronder in te gaan op de rapportages van de afgelopen vijf jaar:
2023: Zicht op subsidies
Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Rekenkamer, is gestart met de voorbereidingen voor het aanpassen van de algemene subsidieverordening, beleidsregels en beschikkingen. Verder wordt een afwegingskader ontwikkeld voor het al dan niet verstrekken van subsidies. In de loop van 2024 wordt een aangepaste subsidieverordening aan de raad aangeboden.
2022: De praktijk van de WOB/WOO
Projectmatig zijn maatregelen genomen om de Wet open overheid (hierna: Woo) goed uit te kunnen voeren. Het gaat om scholing, het opstellen formats en stroomlijnen van het werkproces. De Woo stelt strikte eisen aan afhandeling, het gemeentelijk beleid is dan ook gericht op uitvoering van wet- en regelgeving. Voor de afhandeling van Woo-verzoeken is er dit jaar een instructie gemaakt, welke is gedeeld binnen de organisatie. De uitvoering wordt gevolgd door het college te informeren in de B&W-vergadering met een overzicht van de Woo-verzoeken en hun afhandeling. De gemeenteraad wordt periodiek geïnformeerd bij het jaarverslag en een jaarlijkse brief.
2020/2021: Implementatie Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De gemeente is technisch in staat alle handelingen te verrichten die noodzakelijk zijn. De gemeenteraad heeft alle benodigde besluiten genomen die voorafgaand aan de inwerkingtreding nodig waren (bijvoorbeeld ten aanzien van het adviesrecht en verplichte participatie). De betrokken medewerkers hebben cursussen gevolgd om met de wet te kunnen werken. Er wordt doorlopend geëvalueerd wat eventuele knelpunten zijn. Aan de hand hiervan worden aan de gemeenteraad zo nodig concrete voorstellen gedaan. De gemeenteraad is op een beeldvormende avond geïnformeerd.
De Omgevingswet vraagt om een andere benadering van participatie. Dit is in de wet belegd bij initiatiefnemer. De gemeente heeft hier een meer bescheiden rol in dan voorheen. Het vraagt beheersing van college, gemeenteraad en medewerkers om terughoudender hiermee om te gaan en niet het initiatief hiertoe op zich te nemen.
2020/2021: Uitvoering Participatiewet
Meetbare doelen formuleren op de outcome van de Participatiewet is niet eenvoudig. Omdat het een vangnet is, zijn externe onzekere factoren als de economische situatie, samenstelling van het uitkeringsbestand en regionale werkgelegenheid mede bepalend voor de outcome. Uiteraard houdt het college de raad wel op de hoogte van de inspanningen die gedaan zijn om de doelen te bereiken via verschillende rapportages. In het recent vastgestelde beleidsplan is opgenomen op welke wijze het college de raad op de hoogte brengt van de resultaten die worden behaald. Uiteraard blijft dit onderdeel van gesprek en blijven we met elkaar in gesprek over de wijze waarop de raad haar kaderstellende en controlerende rol kan vervullen en welke informatie hier voor nodig is.
2019/2020: Evaluatie samenwerking Heemstede/Bloemendaal automatisering en informatisering
In 2021 is GRIT geactualiseerd naar een nieuwe gemeenschappelijke regeling, de gemeenschappelijke regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (DIT). Daarmee is een nieuwe werkorganisatie met eigen budget en formatie gevormd.
In 2022 heeft de uitvoeringsorganisatie van de GR DIT – Informatievoorziening – de transitiefase van beheerorganisatie naar regieorganisatie afgerond. Functies zijn benoemd met regieverantwoordelijkheden op outsourcing en externe dienstverleners, er is ruimte gecreëerd voor intensievere beleidsontwikkeling en de aanbevelingen voor de ambtelijke organisatie zijn meegenomen in de transitie en het ontwikkelportfolio van Informatievoorziening.
2019: Uitvoering VN-verdrag: Beleidsscan toegang voor mensen met een handicap
In het tweede kwartaal van 2024 wordt de Lokale Inclusie Agenda ter besluitvorming voorgelegd. Onderdeel daarvan is een uitvoeringsprogramma. De Agenda is vertraagd omdat voorrang is gegeven aan het opvangen van gevolgen van de coronacrisis alsmede de oorlog in Oekraïne.
2018/2019: De rode draad (Rekenkameronderzoeken door de jaren heen)
De kaderstellende rol van de raad wordt versterkt door vaker te werken met bestuursrapportages, het eerder betrekken van raadsleden bij beleid, en door keuzemogelijkheden aan de raad voor te leggen. In 2023 is bijvoorbeeld voorjaar 2023 een bestuursopdracht Grip op Samenwerking door de raad vastgesteld om de raad beter in positie te brengen. Beleidsdocumenten worden vaker SMART geformuleerd, over de uitvoering daarvan wordt aan de raad gerapporteerd en aparte voortgangsdocumenten over bijvoorbeeld projecten en sociaal domein, in aanvulling op de rapportages in of bij planning & control documenten. Over de voortgang van de aanbevelingen van de onderzoeken van de rekenkamer van de afgelopen vijf jaar wordt gerapporteerd in deze paragraaf bedrijfsvoering bij het jaarverslag.
Invoering rechtmatigheidsverantwoording
Financiële rechtmatigheid is voor een gemeente van groot belang. Tot en met boekjaar 2022 gaf de externe accountant het rechtmatigheidsoordeel bij de jaarrekening af. Door een wetswijziging is vanaf 2023 het college van B&W verantwoordelijk voor het opstellen hiervan. Achtergrond hiervan is om de bestuurlijke verantwoordelijkheid (meer) bij het college te leggen en het college zich hierover te laten verantwoorden aan de gemeenteraad. De jaarrekening 2023 stellen we op conform de nieuwe wetgeving. Deze verantwoording wordt gecontroleerd door de externe accountant. De accountant geeft een oordeel over de getrouwheid van de jaarrekening, waarvan de rechtmatigheidsverantwoording onderdeel uitmaakt.
Door het in 2024 (tijdelijk) aanstellen van een inkoopadviseur zullen we de kwaliteit van de interne beheersing op het inkoop- en aanbestedingsproces die onder Europese aanbestedingsdrempel blijven verder ontwikkelen en verbeteren.
Europese aanbestedingsrechtmatigheid
Bij de controle van de jaarrekening 2023 is gekeken naar de naleving van Europese aanbestedingsrichtlijnen op basis van de bestedingen van afgelopen 4 jaar. Uit de controle blijkt dat enkele gemeentelijke inkooptrajecten met een totale waarde van € 255.000 de Europese aanbestedingsgrens hebben overschreden, wat als een fout wordt beschouwd. Het betreft een paar inhuurdossiers en een oud inkoopdossier voor een softwarepakket, waarvoor meer tijd nodig is om opnieuw aan te besteden. Om de interne beheersing van het inkoop- en aanbestedingsproces te verbeteren, vooral voor projecten onder de Europese aanbestedingsdrempel, wordt er in 2024 tijdelijk een inkoopadviseur aangesteld.
Begrotingsrechtmatigheid
In de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties hebben helaas de door raad gestelde verantwoordingsgrens (1%) van de totale begroting overschreden. Dit hoeft echter geen invloed op de getrouwheidsverklaring van de accountant op de jaarrekening te hebben.
Tot en met het boekjaar 2022 was de netto begrotingsonrechtmatigheid bepalend. De netto begrotingsonrechtmatigheid is de bruto begrotingsonrechtmatigheid na aftrek van de acceptabele afwijkingen. De netto begrotingsonrechtmatigheid is berekend in de bijlage rechtmatigheidsverklaring en valt wel binnen de verantwoordingsgrens van 1%.
In programma 6 is er een overschrijding van de lasten, door de hogere kosten in de WMO en Jeugdzorg van circa €748.000. Deze overschrijding komt door open einde (subsidie) regelingen. Deze begrotingsonrechtmatigheid past binnen het vooraf vastgestelde beleid en is acceptabel. Als verbetermaatregel wordt voorgesteld om de verantwoordelijke instantie, IASZ, te vragen om een betere nauwkeurige begroting op te stellen om toekomstige overschrijdingen te voorkomen.
De resterende begrotingsafwijkingen vallen onder de rapporteringsgrens die door de raad is vastgesteld, namelijk €100.000.
Niet financiële onrechtmatigheden Wet FIDO e.a.
Van niet financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bepalingen in de Wet Fido en het treasurystatuut gemeente Bloemendaal 2018 is in boekjaar 2023 geen sprake. Zie voor een toelichting de paragraaf financiering.
Fraudebeleid en -beheersing
In boekjaar 2023 zijn geen fraudegevallen bekend. Aan het rapport frauderisicoanalyse 2022 is in 2023 verder uitvoer gegeven. Belangrijke maatregelen zijn bijvoorbeeld implementatie van functiescheiding door middel van autorisatiematrixen in geautomatiseerde systemen alsmede toepassing van het vier ogen principe. Er is een plan van aanpak ‘weerbaarheid gemeentelijke organisatie tegen ondermijning’ gedeeld. De verdere uitwerkingen tegen ondermijning zijn verwerkt in dit aanpak.
Ook is er veel aandacht voor soft controls, om integer gedrag te bevorderen. Echter, hoeveel maatregelen de gemeente ook neemt, fraude valt helaas nooit uit te sluiten. Het beleid van de gemeente is om risicogericht, praktisch en proportioneel fraude te voorkomen in de wetenschap dat fraude helaas nooit valt uit te sluiten.
Ombuigingen
In 2023 is geen ombuigings/kerntaken discussie gevoerd. Wel heeft de gemeenteraad bij de begrotingsraad in november 2022 besloten om de OZB, parkeer- en toeristenbelasting substantieel te verhogen om de begroting structureel sluitend te maken.