Paragrafen

Bedrijfsvoering en Overhead

In de programma’s worden alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. Om de raad op een eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven is een aparte paragraaf overhead in het programmaplan opgenomen.

Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Door gebruikmaking van deze definitie kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan de taakvelden. Grofweg kunnen de kosten van overhead worden verdeeld in ondersteunende afdelingen c.q. teams en ondersteunende personen op de taakvelden.
Alle kosten voor overhead zijn apart centraal begroot op het taakveld 0.4 en worden niet door belast aan de taakvelden waar de directe kosten op staan.
De overhead van de gemeente Bloemendaal bestaat uit:

  • leidinggevenden primair proces;
  • financiën en controle;
  • personeel en organisatie;
  • inkoop;
  • communicatie;
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatiebeheer, -voorziening en automatisering;
  • facilitaire zaken en huisvesting.

De huisvesting heeft betrekking op ruimten voor de uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie.

De bijdragen van de verbonden partijen (o.a. IASZ en GBKZ) worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waarvoor werkzaamheden worden verricht. Dat sluit aan bij het gewijzigde BBV waarbij de beleidsdoelstellingen van verbonden partijen bij de programma’s moeten worden opgenomen.

Het centraal opnemen van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om uit de taakvelden alle tarieven te bepalen. De wijziging van de begrotingsvoorschriften heeft echter geen wijziging tot gevolg van de fiscale voorschriften. In de paragraaf lokale heffingen zijn uit oogpunt van transparantie verplichte berekeningsmodellen opgenomen waaruit blijkt hoe de tarieven zijn berekend en welke beleidskeuzes bij die berekening zijn gemaakt.
De berekening van de tarieven geschiedt extra comptabel waarbij de overhead op consistente wijze is toegerekend. Gekozen is voor een toerekening op basis van de personeelslasten welke aansluit met het door het CBS gehanteerde techniek. De kosten van overhead zijn in de vorm van een opslag meegenomen in de tarieven van bij derden in rekening te brengen kosten zoals rioolheffing, afvalstoffenheffing en begrafenisrechten. Voor een nadere toelichting en uiteenzetting wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

Voor de beleidsmatige ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering (human resource management, GR DIT, informatisering en inkoop) wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.

OMSCHRIJVING OVERHEAD

Leidinggevenden primair proces

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-325.174

-335.074

-290.447

Baten

0

0

0

Saldo

-325.174

-335.074

-290.447

Financiën, toezicht en control

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-1.125.609

-1.045.059

-925.575

Baten

0

0

4.668

Saldo

-1.125.609

-1.045.059

-920.907

P&O , HRM

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-2.240.012

-1.673.482

-1.583.339

Baten

0

0

0

Saldo

-2.240.012

-1.673.482

-1.583.339

Inkoopfunctie

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-159.647

-159.647

-157.485

Baten

0

0

0

Saldo

-159.647

-159.647

-157.485

Communicatie

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-413.212

-601.887

-577.426

Baten

0

0

0

Saldo

-413.212

-601.887

-577.426

Juridische zaken

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-1.108.846

-1.132.566

-1.013.037

Baten

0

0

5.944

Saldo

-1.108.846

-1.132.566

-1.007.094

Bestuurszaken en -ondersteuning

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-920.753

-954.753

-750.432

Baten

0

0

0

Saldo

-920.753

-954.753

-750.432

Informatiebeheer (DIV)

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-1.265

-1.265

0

Baten

0

0

0

Saldo

-1.265

-1.265

0

Facilitaire zaken

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-801.605

-817.005

-910.737

Baten

0

0

0

Saldo

-801.605

-817.005

-910.737

Informatievoorz. & Automatisering

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-4.467.571

-4.499.697

-4.929.115

Baten

1.683.638

1.683.638

2.398.923

Saldo

-2.783.933

-2.816.059

-2.530.192

Huisvestingskosten

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-969.780

-1.007.963

-1.118.622

Baten

42.125

42.125

46.177

Saldo

-927.655

-965.838

-1.072.445

Uitbestedingskosten bedrijfsvoering

Begroting 2023

Begroting na wijziging

Rekening 2023

Lasten

-220.803

-220.803

-359.825

Baten

0

0

110.292

Saldo

-220.803

-220.803

-249.533

OVERHEAD LASTEN

-12.754.277

-12.449.201

-12.616.039

OVERHEAD BATEN

1.725.763

1.725.763

2.566.003

OVERHEAD TOTAAL

-11.028.514

-10.723.438

-10.050.036

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 15:29:11 met de export van 06/14/2024 14:43:37