Paragrafen

Lokale heffingen

Overzicht per heffing

Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam “onroerende zaakbelastingen” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting voor niet-woningen en een eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (wet WOZ) wordt van elke individuele onroerende zaak de waarde per 1 januari van ieder kalenderjaar vastgesteld. Voor de heffingsmaatstaf wordt uitgegaan van een te betalen percentage van waarde van de (niet) woning. De waarde die op het aanslagbiljet 2023 staat vermeld, is de waarde per waardepeildatum 1-1-2022.

Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten
Onder de naam “belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen roerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting van roerende woon- of bedrijfsruimten. De basis van wetgeving, heffingsmaatstaf en waardepeildatum is gelijk aan de onroerende zaakbelastingen.

Tabel overzicht onroerende zaakbelasting (in €)

Opbrengst

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Eigenaren woningen

 8.839.274

9.875.333

9.810.521

Eigenaren niet-woningen

 1.095.507

1.352.988

1.330.629

Gebruikers niet-woningen

577.697

669.218

793.401

Roerende zaakbelasting

 1.413

1.405

1.506

Tarieven

2022

2023

Eigenaren woningen

0,1035%

0,1031%

Eigenaren niet-woningen

0,3666%

0,4042%

Gebruikers niet-woningen

0,2676%

0,3222%

Normpercentages ministerie BZK

2022

2023

Ozb eigenaren woning

0,0838%

0,1030%

Ozb eigenaren niet-woningen

0,1631%

0,2796%

Ozb gebruikers niet-woningen

0,1315%

0,2127%

Totaal ozb niet-woningen

0,2946%

0,4923%

Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen. De geraamde opbrengst wordt in de verhouding 40-60 toegerekend aan respectievelijk eigenaren en gebruikers. De rioolheffing voor gebruikers wordt geheven op basis van het aantal m3 afgevoerd water vanuit het perceel. Naast een basistarief voor de schijf wordt een variabel tarief boven het basis-tarief per m3 gehanteerd. De staffel kent een fijne opbouw en spreiding voor de grootverbruikers, in de regel bedrijven, waarbij minder watergebruik wordt beloond en zodoende invulling wordt gegeven aan het profijtbeginsel. Daarbij is het zwaartepunt van de heffing gelegd bij de groep die jaarlijks tussen de 250 m3 en 5.000 m3 gebruikt. Met het zwaarder belasten van deze groep wordt zuinig watergebruik fiscaal beloond en het principe van de vervuiler betaalt extra benadrukt. De rioolheffing voor de eigenaren wordt geheven op basis van de WOZ waarde. De rioolheffing is gebaseerd op het Programma Water dat in de raad van 16 december 2021 is vastgesteld. Tevens is een overzicht van baten en lasten opgenomen welke inzicht geeft in de toegerekende taakvelden van zowel de directe lasten als de indirecte lasten overhead en BTW. Voor de wijze waarop de overhead is toegerekend wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tabel overzicht rioolheffing (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Woningen

2.760.712

2.970.472

2.889.149

Niet-woningen

289.704

305.068

366.302

Dekkingspercentage

91,5

91

101,6

Tarieven

2022

2023

Eigenaren woningen

0,01339%

0,01264%

Eigenaren niet-woningen

0,02843%

0,02975%

Gebruik 1-250 m3

148,88

142,00

Gebruik 251-500 m3

148,88+1,75 var.

142,00+3,00 var.

Gebruik 501-1.000 m3

586,38+1,43 var.

892,00+3,25 var.

Gebruik 1.001-5.000 m3

1.301,38+1,37 var.

2.517,00+3,50 var.

Gebruik 5.001-10.000 m3

6.781,38+0,99 var.

16.517,00+0,30 var.

Gebruik10.001-20.000 m3

11.731,38+0,62 var.

18.017,00+0,20 var.

Gebruik meer dan 20.000 m3

17.931,38+0,31 var.

20.017,00+0,10 var.

Aansluitingen

2022

2023

Riool gebruik woning

9.997

10.048

Riool gebruik niet woning

519

491

Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing

%

Kosten taakveld 7.2 Riolering, incl. omslagrente

3.127.390

Kosten taakveld 2.1 Verveer en vervoer

197.263

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

34.696

Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, excl. heffingen

-756.880

Inkomsten taakveld 0.10 Mutaties reserves

-144.202

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

304.884

BTW

442.246

Opbrengst heffingen

-3.255.450

Dekkingspercentage

101,6%

Lasten taakveld 7.2 Riolering, storting in voorziening riolering

50.041

1,6%

Het taakveld 7.2 Riolering vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing voor de rioolheffing. Onder dit taakveld vallen de kosten ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:

  • De inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en
  • De inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit riolering. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.

De rioolheffing wordt zowel aan eigenaren als aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Rioolheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de rioolheffing.

Het taakveld 7.2 Riolering heeft ook directe inkomsten zoals de verhuur van pompinstallaties en een bijdrage van de gemeente Hillegom. Daarnaast zijn enkele rioolinvesteringen in het verleden met dekkingsreserves opgevangen. De onttrekkingen uit de reserves dienen ter dekking van de afschrijvingslasten.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de rioolheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 228a, derde lid, van de Gemeentewet de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de rioolexploitatie toegerekend.

Afvalstoffenheffing
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Het restafval en gft-afval in de gehele gemeente wordt alternerend ingezameld. Deze inzamelmethodiek evenals de harmonisatie heeft als basis gediend voor de tariefbepaling. Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Tabel overzicht afvalstoffenheffing (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Afvalstoffenheffing

 3.653.813

 3.821.020

3.728.809

Dekkingspercentage:

100,2

100

102,8

Tarieven

2022

2023

Verzamelcontainer

297,33

303,74

Restafvalcontainer 140 liter

297,33

303,74

Restafvalcontainer 240 liter

434,69

444,12

Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing

%

Kosten taakveld 7.3 Afval, incl. omslagrente

3.345.858

Kosten taakveld 2.1 Verveer en vervoer

197.263

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

78.850

Inkomsten taakveld 7.3 Afval, excl. heffingen

-733.498

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

140.471

BTW

597.792

Opbrengst heffingen

-3.728.809

Dekkingspercentage

102,8%

Lasten taakveld 7.3 Afval, storting in voorziening afvalstoffenheffing

102.074

2,8%

Het taakveld 7.3 Afval vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Dit betreft het gft-afval en het restafval. Dit geldt voor zowel de directe uitgaven als de directe inkomsten.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit afval. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.

De afvalstoffenheffing wordt aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Afvalstoffenheffing en om die reden van de kosten onderbouwing van de afvalstoffenheffing.

Het taakveld 7.3 Afval heeft ook directe inkomsten zoals de vergoeding van Verpact (voorheen Nedvang) en opbrengsten oud papier en textiel.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de afvalstoffenheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 15.33, derde lid, van de Wet Milieubeheer de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de afvalexploitatie toegerekend.

Begrafenisrechten
Op basis van de verordening lijkbezorgingsrechten Bloemendaal worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen (het recht om begraven te worden) en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten (het onderhouden van het graf). De begrafenisrechten worden alleen verhoogd indien dit nodig is om kostendekkend te zijn.

Tabel overzicht begrafenisrechten (bedragen in €)

Opbrengst

 Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Begrafenisrechten

367.223

316.857

417.220

Dekkingspercentage

71,0

83

98,8

Berekening van kostendekkendheid van de begrafenisrechten

%

Kosten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, incl. omslagrente

345.218

Inkomsten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, excl. heffingen

-82.972

Toe te rekenen kosten

Overhead incl. omslagrente

160.156

BTW

0

Opbrengst heffingen

-417.220

Dekkingspercentage

98,8%

Het taakveld 7.5 Begraafplaatsen vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het gebruik van de begraafplaats(en) en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de begrafenisrechten toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Hierbij valt te denken aan leges voor de afgifte van vergunningen, zoals kapvergunningen, omgevingsvergunningen etc. en het afgeven van documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. De belangrijkste zijn in onderstaande tabel opgenomen.

Tabel overzicht leges (bedragen in €)

Opbrengsten

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

GBA
(60020310-837000)

16.081

16.000

19.259

Huwelijksvoltrekkingen
(60020270-837001)

106.624

75.000

110.881

Reisdocumenten
(60020230-837001)

155.383

112.000

160.946

Rijbewijzen
(60020220-837001)

100.750

117.000

85.311

Eigen verklaringen
(60020240-837001)

 10.257

13.000

8.379

Naturalisatie
(60020260-837001)

16.706

  17.500

22.124

Verklaring omtrent gedrag
(60020250-837001)

3.180

 7.500

4.383

Parkeervergunningen (60630310-837007)

62.646

112.249

84.406

Ontheffing/verg.bijz.wetten
(61020210-837009)

14.763

8.000

26.308

Uitwegvergunningen/Kabel
(62010210-837009)

2.942

5.000

0

Leges onth./verg. APV
(63020110-837009)

8.730

8.620

13.180

Kapvergunningen
(65070310-837009)

26.044

 24.000

31.534

Registratie kinderopvang
(66010113-837009)

4.770

8.000

3.275

Bouwvergunningen
(68030110-837008)

435.282

750.000

433.459

Woonruimtebel. (secr.leges) (68030140-837000)

15.442

12.000

-356

Woonruimtebel.(over.leges)
(68030140-837009)

738

750

565

Totaal

980.338

1.286.619

1.003.654

Tarieven

2022

2023

Paspoort ouder dan 18 jaar

 75,82

77,87

Paspoort jonger dan 18 jaar

 57,34

58,89

Id.kaart ouder dan 18 jaar

 68,53

70,38

Id.kaart jonger dan 18 jaar

36,98

37,99

Rijbewijs

41,60

44,65

Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, wordt een precariobelasting geheven.

Tabel overzicht precariobelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Precariobelasting

65.721

37.150

82.632

Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering wordt een parkeerbelasting geheven.

Tabel overzicht parkeerbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Parkeerbelasting

 1.800.325

2.637.831

2.180.570

Tarieven

2022

2023

Max. naheffingsaanslag

66,50

72,90

Kop Zeeweg Bloemendaal aan Zee per uur (zomer-/wintertarief)

 3,45/0,65

4,50/1,65

Bloemendaal-dorp per uur

 1,60

1,65

Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf binnen de gemeente door natuurlijke personen die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven, wordt een toeristenbelasting geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar.

Tabel overzicht toeristenbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2022

Begroting 2023

Rekening 2023

Toeristenbelasting

 1.888.656

1.990.759

1.632.459

Tarieven

2022

2023

Per overnachting

3,30

5,00

Aantal overnachtingen

572.320

398.152

Het beleid is erop gericht de bedoelde heffingen op een efficiënte wijze op te leggen en te innen. In het raadsvoorstel bij de belastingverordeningen wordt nader ingegaan op de belastingtarieven en belastingaanpassingen.

Deze pagina is gebouwd op 07/15/2024 15:29:11 met de export van 06/14/2024 14:43:37